La proposta de remodelació del consistori. Foto: Ajuntament

La nova ronda de Sant Antoni no preveu asfalt ni trànsit de cotxes, segons l’avantprojecte anunciat dilluns per l’Ajuntament. La proposta recull, segons el consistori, els principis definits en el “diàleg” dels últims mesos amb entitats veïnals i comercials del Raval i Sant Antoni. La rehabilitació promou la pacificació de l’espai, més verd i més zones d’estada, i també afavoreix la mobilitat sostenible, el transport públic, la vida de barri i el comerç local, defensa el consistori. El disseny segueix el model Superilla Barcelona i substitueix l’asfalt per pedra natural. La reforma permetrà guanyar 15.600 metres quadrats d’espai per a vianants, zones verdes i usos ciutadans.

La remodelació, que pretén recosir els barris de Sant Antoni i el Raval, integra el pas de les bicicletes i dibuixa un sol carril bus exclusiu de baixada entre Villarroel i Comte d’Urgell. També renova el carrer de Tamarit i la plaça del Pes de la Palla per convertir-la en un espai amb una “superàrea de joc”.

Ara es posarà en marxa un espai de participació per concretar i validar la proposta i redactar el projecte executiu, que afectarà el tram que va de Comte d’Urgell a Floridablanca. La previsió de l’Ajuntament és començar les obres a finals de juny, però el govern municipal subratlla que els canvis a la ronda seran “immediats”. En aquest sentit, anuncia que el pròxim dilluns, 14 de novembre, ja es començarà a retirar la llosa.

Divisió veïnal

El desembre del 2018, la ronda es va recuperar per a ús veïnal després de nou anys d’acollir les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni. Aleshores es va adequar la llosa i es va fer una primera proposta de reurbanització. És aquí on van començar a aparèixer discrepàncies entre els veïns del barri. D’una banda, la Plataforma d’Afectats per la Llosa i el PSC, que forma part del govern municipal, defensen el projecte aprovat el 2018, que contemplava convertir la ronda en un eix verd i cívic on tinguessin cabuda vianants, bicicletes i transport públic. Ara la Plataforma d’Afectats ha tornat a criticar el disseny presentat, ja que considera que acabarà suposant un embolic per a la mobilitat. I, d’altra banda, un grup d’entitats veïnals, com ara Fem Sant Antoni i la Xarxa Veïnal del Raval, sempre han deixat clar que volen un disseny on la pacificació tingui encara més protagonisme i sigui del 100%. Ara han qualificat el disseny de victòria parcial.

Aquestes valoracions veïnals arriben després que en els últims mesos s’hagi dut a terme un procés de diàleg amb veïns, entitats i comerciants per actualitzar el projecte i trobar un punt d’equilibri entre les diverses voluntats.

Arran d’aquestes trobades, diu el consistori, es van consensuar les premisses bàsiques que ara recull l’avantprojecte: més espai verd, noves zones d’estada i de joc, consolidació del carril bici que ja funciona a la ronda, nous espais de càrrega i descàrrega que funcionin a certes hores del dia –dels 2 actuals a 18– i resoldre el pas del transport públic i la situació del bus contra direcció pel carrer Comte d’Urgell. En total, es projecten més de 1.800 metres quadrats de verd urbà i uns 160 arbres, 50 dels quals són nous.

Pel que fa al carril bici entre Comte d’Urgell i Villarroel se’n preveu un de bidireccional estàndard, i entre Villarroel i Floridablanca amb separadors. Pel transport públic, la proposta és un carril bus de baixada de Villarroel a Comte d’Urgell. El tram Floridablanca-Villarroel es pacificarà del tot. S’eliminarà, així, el pas del bus contra direcció que hi ha avui dia pel carrer Comte d’Urgell.