Mar Trallero

Fa pocs dies es va celebrar a la plaça Conxa Pérez, centre neuràlgic del barri de Sant Antoni, la segona edició del Petit Mercat de Mercats, un esdeveniment de dos dies de gastronomia, música i activitats infantils al costat del mercat municipal de Sant Antoni. Uns amics d’Olot s’hi van passejar i més tard em comentaven que el barri estava molt animat, que feia goig i destacaven la gran quantitat de botigues petites, properes, d’aquelles de tota la vida. Una fira festiva, vinculada al mercat municipal, donava peu a conèixer els comerços del barri. Una prova del fet que un esdeveniment diferent pot beneficiar el teixit comercial tradicional, que és possible desplegar activitats diverses que poden generar complicitats més enllà de qui hi està directament involucrat.

En una època marcada per la globalització i el consum digital, on les compres es concentren en els grans establiments i per internet, el comerç de petit format i de carrer pot patir una disminució considerable de vendes que el fa del tot insostenible, sobretot en una ciutat on el preu del lloguer de locals està disparat. Mantenir i promoure el petit comerç i els mercats municipals hauria de ser una prioritat política de la ciutat, per la qual cosa es requereix tenir clar què juga a favor i què juga en contra.

Des de fa uns anys s’han desplegat per barris de Barcelona els mercats de pagès, un conjunt de parades agroecològiques que se situen en espais comunitaris amb la complicitat d’entitats de l’entorn i que promouen una alimentació saludable, respectuosa amb els cicles de la natura i justa. Al barri de Sant Antoni, cada dimarts a la tarda es concentren tres parades a l’avinguda Mistral, a la part més propera al Paral·lel i la plaça d’Espanya i, per tant, allunyades del mercat municipal. Malgrat estar en una zona poc concorreguda, el govern del districte ha decidit no renovar la llicència per a fer ús de la via pública per a aquesta finalitat, al·legant la disconformitat dels paradistes del mercat municipal de Sant Antoni.

Sant Antoni és un barri on perviu una diversitat comercial gràcies a les botigues, al mercat i al veïnat

La decisió política de no permetre el mercat de pagès de Sant Antoni va en sentit contrari d’afavorir el comerç petit i tradicional. En primer lloc, perquè també els mercats de pagès són una forma de comerç petit i tradicional i, en segon lloc, perquè és desaprofitar l’oportunitat d’establir unes sinergies entre una activitat puntual encara que periòdica i un comerç permanent amb uns valors i uns objectius compartits. Difícilment els veïns i veïnes que compren a les tres parades del mercat de pagès de Sant Antoni aconsegueixen satisfer totes les necessitats d’alimentació de la setmana. Per tant, de cara als clients d’aquest mercat de pagès, establir una sèrie d’incentius perquè comprin també a les botigues de barri i al mateix mercat municipal pot afavorir uns hàbits de consum que ambdós tipus de mercats promouen. Per contra, considerar-se incompatibles i establir vetos entre ells només els debilita i provoca que es desplaci el focus del qual realment és la competència, les grans superfícies.

Sant Antoni és un barri on encara perviu una diversitat comercial gràcies a les botigues petites, al mercat municipal i a un veïnat que aprofita aquests espais per a desplegar una vida comunitària al seu voltant que enriqueix la funció estrictament comercial. Potenciar totes i cadascuna d’aquestes activitats significa mantenir viva la idiosincràsia del barri i afavorir el seu desenvolupament econòmic.

 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram