Francisco Herrero és el tresorer de l’Eix Nou Barris i regenta una de les botigues d’il·luminació més antigues de Barcelona. Es mostra esperançat amb el futur del comerç de proximitat tot i que assegura que la campanya de Nadal no ha estat del tot favorable.

Quin balanç feu de la campanya de Nadal des de l’Eix?

Econòmicament parlant, i a diferència dels anys anteriors, pel que fa a les vendes, Nadal ha estat una època més dura del que s’esperava. Un dels comentaris més comuns als aparadors dels comerços ha estat el “si puc esperar a rebaixes, m’espero”. Per això, moltes de les compres, sobretot pel que fa a moda i complements, s’han aplaçat.

L’època de rebaixes sembla ser que cada vegada es dilueix més i sempre hi ha descomptes…

És així i aquest fet fa augmentar la competència. Ja no existeix una època concreta de l’any en la que el client pot comprar a bon preu, ara sempre hi ha ofertes. Les rebaixes ja estan mortes. Duren dos dies i, específicament, en moda.

Canvia la forma de comprar…

Fins ara la gent comprava per necessitat i caprici. Ara ho fan per estricta necessitat.

Els clients no compren tant i alguns comerços han de tancar. Quina és la situació en aquest aspecte a l’Eix?

Tanquen i obren. N’hi ha que no poden aguantar més la situació i han d’abaixar la reixa mentre que altres s’atreveixen a engegar nous negocis. Tampoc és fàcil tancar el negoci perquè acomiadar el personal té un cost que alguns no es poden permetre si no és amb el finançament bancari, que per altra banda és complicat que te’l concedeixin. En resum,es un peix que es mossega la cua.

Engegar un negoci no és bufar i fer ampolles. Ser comerciant necessita professionalització

Cada vegada el botiguer ha d’estar més ben preparat. Abans, a l’època dels meus avis, el comerciant sabia molt més que el client que entrava per la porta i, per tant, el podia aconsellar i guiar en la seva elecció. Ara, la situació és molt diferent perquè per la porta em pot entrar un enginyer i jo he d’estar a l’alçada.

Mentre que els nostres avis volien una rentadora que netegi bé la roba, nosaltres en volem una de baix consum, silenciosa, de gran capacitat i amb el màxim de prestacions possible. El client és exigent i hem de donar-li respostes.

S’ha fet algun pas endavant pel que fa la unió de les diferents associacions comercials del Districte?

Ara per ara continuem igual. Tot i així hi ha un interés en que es faci pinya entre els comerciants de Nou Barris. Entenem que com més units estem, podrem fer accions més grans. De fet, és la única manera de poder contribuir a que els carrers de l’eix tinguin uns serveis millors en el tema d’enllumenat o bé seguretat.

A hores d’ara quines associacions de comerciants conformen l’Eix Nou Barris?

Oficialment formem l’Eix Nou barris Via Júlia, Pi i Molist i plaça de Verdum. Tot i així seguim comptant amb Fabra i Puig tot i que actualment aquesta associació no té president.

Cada vegada són més els comerços dirigits per nouvinguts. De quina manera s’han integrat a les associacions comercials?

És molt complicat negociar amb aquestes persones, cosa que és molt normal perquè la seva tradició comercial i cultural és molt diferent a la nostra. Les generacions posteriors seran molt diferents però ara per ara parlar amb la gran majoria d’ells és complicat.

Què li demanen al Districte?

Neteja, seguretat, mobilitat i enllumenat són les peticions que constantment els hi fem. Sincerament el diàleg amb les administracions és molt fluïd. Actualment hi ha dos temes primordials damunt de la taula. Per una

banda el Bicing, demanem que la xarxa de mobilitat al Districte sigui més àmplia i segura ja que ara per ara la circulació amb bicicleta per Via Júlia no té continuïtat. Per altra banda estem en permanent contacte amb Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra perquè en els últims mesos han crescut, notablement, els petits furts. És una de les conseqüències més directes de la crisi.

Enmig de tot aquest panorama com augura el 2013?

No tinc unes bases argumentals sòlides però no hi ha cap motiu que em faci pensar que aquest any anirà a millor. El primer pas és que l’atur deixi de pujar. S’han de generar llocs de treball i noticies positives perquè la població tingui confiança en el sistema i, per tant, s’incrementi el consum. És un engranatge que no funciona si falta alguna peça.

Com ha de respondre el comercial davant aquesta realitat?

Hem de ser imaginatius perquè les accions que es duguin a terme siguin originals i a la vegada barates. Avui en dia no es poden fer grans despeses però s’ha de tenir paciència i constància. Un dels resultats d’aquesta crisi econòmica és que aquell que sapigui esperar i lluitar és el que sobreviurà, i segurament, sense competència perquè els altres hauran hagut de tancar.

Donar-se a conèixer és una de les accions que més clientela pot atraure. Quines són les properes activitats de l’Eix?

Coincidint amb les festes del mes de maig celebrarem una Mostra de Comerç a Llucmajor. A més amb el Consell de Comerç organitzarem tres sortides del Comerç es Mou a diferents punts del Districte. L’objectiu principal és fer vàries mostres arreu de Nou Barris que esdevinguin aparadors rotatius de l’oferta comercial que hi ha al barri per tal que els veïns la coneguin.

WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram