Protesta Torre Baró

Un dels talls de trànsit protagonitzat per veïns que volen que es millori el servei d’autobusos del barri. Foto: Twitter (@TorreBaroAVV)

Un veí de Torre Baró i conductor d’autobusos de la Barcelona dels anys setanta, Manuel Vital, tenia molt clar que el seu barri no mereixia ser un lloc de segona, on no arribaven els autobusos i, per tant, el simple fet d’anar a treballar al centre de la ciutat fos una odissea. El 7 de maig del 1978 va dir prou.

Tal com recorda un soci fundador de l’Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris, Arnaldo Gil, aquell dia Vital va ‘segrestar’ un autobús de la línia 47 i va trucar la seva dona demanant-li que avisés els veïns que el portaria fins al barri. Mentre ho feia, indica, la insòlita imatge de veure un bus entre aquells carrers abandonats per les administracions va despertar grans emocions. Algunes d’elles, fins i tot, van fer que diverses persones anessin pujant al vehicle mentre Vital el conduïa. “Ell volia demostrar que un bus articulat podia aguantar aquelles pujades, i ho va aconseguir”, afegeix Gil.

Al cap de pocs anys, per fi, van arribar els primers autobusos a Torre Baró. Tot i que va ser un canvi, afirma Gil, “important”, estava lluny de ser satisfactori. “Eren vells i la freqüència de pas podia ser de fins a 40 minuts”, denuncia sobre una realitat que, malauradament, té similituds amb la situació actual del barri.

Problemas d’ahir i d’avui

44 anys després del ‘segrest’ protagonitzat per Vital, els veïns han tornat a mobilitzar-se contra el servei que ara ofereix TMB. Tal com va alertar fa poques setmanes l’Associació de Veïns de Torre Baró, des que l’empresa pública va començar a gestionar els autobusos que arriben al barri –fins fa un any la responsable era l’empresa Sagalés– el canvi ha estat “radical”, en sentit negatiu, sobretot amb la línia 180. És per aquesta raó que el veïnat va començar el passat 22 d’abril una campanya que consisteix a tallar carrers cada divendres fins al 27 de maig. Tal com diu un integrant de l’entitat veïnal, José Antonio Martínez, aquest és l’únic camí que tenen per arribar a tenir la xarxa de transport que necessiten.“Aquí s’aconsegueix tot a base de lluites”, recalca.

Els problemes que denuncia el veïnat difícilment es viurien mai a l’Eixample o Pedralbes. Prova d’això és que, tal com insisteix Martínez, hi ha vehicles als quals els falta potència, tenen goteres o estan bruts. “És lamentable”, afirma Martínez. Això no és tot. Pel que fa als autobusos a demanda de la línia 199, afegeix, en bastantes ocasions han arribat a anar dos busos a buscar al mateix passatger. “És per falta de comunicació”, apunta. “I això fa que es deixi sense servei una altra persona que l’ha demanat”, assenyala i afegeix: “També pot arribar amb 40 minuts de retard”.

Les solucions?

Davant de totes aquestes deficiències, aquest veí creu que l’Ajuntament no es posa a la pell del veïnat. “Em fa la sensació que encara no han entès les necessitats del barri”, afegeix Martínez. El que sí que sembla haver entès TMB amb els talls de trànsit, però, és que és urgent que es produeixi un canvi. És per aquesta raó que, segons Martínez, l’entitat ha informat els veïns que pròximament es reunirà amb ells.

Per part seva, fonts de TMB recalquen que “l’origen del problema” amb la línia 180 és que “té una dificultat de pas que fa impossible el pas de dos busos alhora”. Per trobar una solució, afegeixen, s’ha proposat als veïns “iniciar una prova pilot de sis mesos del bus a demanda”, que aquests han acceptat “sempre que es compleixin algunes condicions que encara s’han d’estudiar”. I pel que fa a l’estat dels vehicles, des de TMB asseguren que no tenen més de quatre anys i que el tipus de bus i la freqüència amb la qual es netegen són les mateixes que a la resta de la flota de TMB.

WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram