Catalunya és la Comunitat Autònoma que més turistes estrangers rep. Així ho ratifiquen les dades del balanç turístic de l’any 2013. I és que un de cada quatre visitants estrangers que arriben a Espanya tria Catalunya com a destí de vacances.

Enguany, 15,59 milions de turistes han passat per terres catalanes, un vuit per cent més que l’any anterior i la millor xifra d’arribades internacionals mai registrada, segons el baròmetre de l’Organització Mundial del Turisme (OMT).

El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, valora positivament les dades i remarca que el turisme estranger ha crescut “perquè s’ha incrementat el màrqueting destinat a buscar turistes amb més poder adquisitiu”. En conseqüència, la despesa dels visitants ha augmentat a un ritme major que el del nombre d’arribades i supera els 14.000 milions d’euros, un 14,2 per cent més que l’any 2012.

En declaracions a Línia Eixample, el director de l’Agència ­Catalana de Turisme, Xavier ­Espasa, assegura que s’ha elaborat un pla de màrqueting per als anys 2013-2015, on els objectius són “augmentar en un 15 per cent els ingressos turístics, la desestacionalització, la despesa turística i el poder de marca”. Per aconseguir-ho, Espasa afirma que “s’ha de passar de la promoció turística offline a la online, aconseguir fidelitzar els visitants, orientar-se més cap a la demanada que cap a l’oferta i construir una plataforma online on els visitants puguin compartir les seves experiències”.

AVANTATGE O INCONVENIENT?

Tot i que a Catalunya el sector de la indústria té molt de pes, el turisme comença a agafar força i ja suposa el 12 per cent del PIB.

Per a Xavier Espasa, el creixement del sector turístic a Catalunya té avantatges i inconvenients. “L’augment del turisme genera riquesa i llocs de treball i, a més, tenim una molt bona oferta complementària per a tot tipus de visitants, però no tot són beneficis”, explica. “Per això s’ha de vigilar que sigui un turisme sostenible, que aporti valor i que no ens costi diners. En definitiva, volem turisme de qualitat”, conclou.

Desconcentració territorial de l’activitat turística

L’Ajuntament ha posat en marxa els Plans de Turisme de Districte com a eina de desconcentració territorial de l’activitat turística a Barcelona, per tal d’ordenar i obtenir una millor distribució dels seus efectes en el conjunt del territori i afavorir-ne una millor gestió. Es tracta d’un nou mapa turístic de la capital catalana que posa en valor la identitat de cada barri i districte i en destaca tots els seus atractius, de manera que els turistes descobreixin els “secrets més ben guardats de la ciutat”.

L’Eixample concentra alguns dels grans atractius de Barcelona, com són la Sagrada Família, la Pedrera, i tot el conjunt d’obres modernistes. El Districte, però, té el repte de potenciar altres zones i altres tipus d’atractius, per diversificar l’oferta que ofereix als visitants.

Des del Pla de Turisme de l’Eixample s’aposta, a banda del patrimoni arquitectònic, per potenciar la cultura i aquells equipaments amb programació habitual, intentant fomentar els eixos del Paral·lel i les Glòries. També, per realçar el comerç i la gastronomia, amb les remodelacions dels mercats de Sant Antoni, del Ninot i dels Encants.