avinguda Gaudí

Imatge de l’avinguda Gaudí durant el mes de juliol. Foto: Línia Eixample

Sagradas Tapas, Souvenirs Gaudí Gallery, Arrosseria Gaudí, Sagrada Família Regalos & Sports… Ja fa temps que bona part dels locals comercials de l’avinguda Gaudí els ocupen negocis adreçats principalment als turistes, entre els quals també hi ha grans cadenes com KFC, Sportium, Calzedonia o Pans & Company.

És la realitat que qualsevol pot copsar fent un passeig ràpid pel carrer que, segons els experts, és l’única veritable avinguda de Barcelona. Així ho va defensar l’arquitecte i catedràtic de Harvard Joan Busquets durant una conferència celebrada el passat mes de gener en el marc de l’Any Domènech i Montaner. Segons Busquets, la justificació d’aquesta afirmació és senzilla: l’avinguda Gaudí és l’única de la ciutat pensada per unir dos monuments, la Sagrada Família i l’Hospital de Sant Pau.

Aquest fet explica la importància de l’avinguda i, per tant, la seva capacitat d’atreure turistes. Això últim, però, ha tingut conseqüències negatives que s’han fet notar, entre altres, en el teixit comercial. Segons un estudi de la immobiliària Forcadell, l’avinguda Gaudí és l’eix comercial de barri amb el lloguer més car de Barcelona (en aquesta classificació no entren zones com el passeig de Gràcia o el Portal de l’Àngel). L’estudi situa el preu dels locals d’aquesta avinguda en 55 euros per metre quadrat. Una xifra que la presidenta de Gaudí Shopping, Loreto Almirall, posa en dubte.

“Al tram més proper a la Sagrada Família sí que hi ha preus molt elevats, però en altres punts no ho són tant. La de l’estudi és una xifra exagerada”, assegura Almirall. Per demostrar-ho, posa exemples: un local de 85 metres quadrats que paga 1.600 euros de lloguer (18,8€/m²), un de 120 que en paga 2.300 (19,2€/m²) o un de 45 que en paga 1.360 (30,2€/m²).

Una noia passa per davant d’una botiga de souvenirs a l’avinguda Gaudí. Foto: Línia Eixample

Tot i això, hi ha comerciants que troben cars els seus lloguers. És el cas de l’Anna, propietària de la botiga de roba Aini Outfits, que va obrir el 2019. “Pago 1.200 euros més IVA i ja em sembla car, perquè no hi ha tanta feina com abans”, admet. “Em caduca el contracte de lloguer l’any que ve i em fa patir que me l’augmentin. Si és així, hauré de marxar”, augura.

Més enllà dels preus, una qüestió que preocupa els botiguers de la zona és la “degradació del comerç”, en paraules d’Almirall. Ella, a més de presidenta de l’eix comercial Gaudí Shopping, és propietària de l’Ortopèdia L. Almirall, un negoci familiar que va obrir el 1939 i ha estat testimoni de l’evolució de l’avinguda. Almirall celebra que, en el seu dia, es convertís en un passeig per a vianants, però lamenta que “no s’hagi millorat en els últims quaranta anys”.

En Jordi, de la botiga JugarXJugar, també ha passat tota la vida a l’avinguda Gaudí. On ell ara ven joguines, el seu pare hi tenia un colmado. “Fa trenta anys aquí hi havia negocis de tota la vida, ara hi ha canvis continus i s’està perdent la xarxa que hi havia abans”, valora. En aquest sentit, Almirall remarca la necessitat de tenir “un pla d’usos en condicions, una figura que reguli els comerços”. “Sense això, tenim la batalla perduda”, conclou.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram