Carme Izquierdo és la presidenta de Cor Eixample

La històrica presidenta de l’eix comercial Cor Eixample prepara els últims

serrells de la que serà la seva última Fira Modernista com a presidenta

de l’associació. Izquierdo fa un repàs als seus anys al capdavant de

Cor Eixample i parla dels horaris comercials i de les grans superfícies.

.

Deixarà la presidència de Cor Eixample un cop finalitzi aquesta edició de la Fira Modernista?

Sí, en efecte.

Quines són les raons que l’han empès a prendre aquesta decisió?

Fa vint anys que hi sóc i ja no tinc l’establiment perquè m’he jubilat. Considero que ha d’entrar una persona jove, que conegui com funciona el tema de les xarxes socials aplicades al petit comerç. Aquí ens hi hem de posar molt seriosament perquè el comerç de proximitat està patint molt.

Internet i les xarxes socials no poden quedar al marge…

En aquests moments s’està venent molt per Internet, però el comerç de proximitat encara no ha acabat d’entrar en aquest món. Ens hem de posar al dia. Ens cal una persona jove que faci aquesta feina. A més, una junta nova sempre aporta coses diferents.

Quin balanç fa dels seus 20 anys al capdavant de Cor Eixample?

Vam començar del no-res, arran d’una col·laboració d’uns 20 comerços amb la Casa Elizalde, on ens vam començar a donar a conèixer al barri. He gaudit molt durant aquests anys i he conegut gent meravellosa. Entre totes les juntes hem fet que Cor Eixample es convertís en una icona de la Dreta de l’Eixample.

La Fira Modernista ha estat un altre d’aquests èxits, fins al punt de convertir-se en tot un referent del comerç al districte i a la ciutat. Quin és el secret?

Estem al bell mig del Modernisme a la ciutat. El nostre era el lloc ideal per fer aquesta fira. Aconseguir tallar el carrer Girona des de Diagonal fins a Consell de Cent durant tres dies era una bajanada fa uns anys, però a poc a poc hem anat ampliant la superfície de la fira. A més, estem al centre de la ciutat, on hi ha molt turisme.

Creixen també els visitants any rere any?

Sí. Estem fent molt ressò sobre el fet que enguany la fira arriba a la seva desena edició, i sobre les diferents activitats que farem.

Quines altres accions porta a terme Cor Eixample per dinamitzar el comerç del barri?

Creiem molt en tot el que té a veure amb la formació. Hem fet cursos sobre diferents aspectes per anar entrant a poc a poc en el tema de les xarxes socials. També portem gent d’ESADE perquè ens expliquin temes d’organització i màrqueting. També celebrem l’Street Market, a la primavera i a la tardor, que ens ha ajudat a posicionar-nos a Gran Via amb Passeig de Gràcia. Si la gent no ve a la teva botiga, tu l’has d’anar a buscar al carrer.

S’engresquen els comerciants amb les activitats de l’associació?

Estem en un moment anímicament molt complicat. Tothom està una mica baix de moral. Si tens un negoci però no intentes lluitar per estar al dia, per renovar-lo constantment, estàs mort. Parlem amb els comerciants per intentar animar-los, però costa una mica.

L’oposició va tombar al Ple la proposta d’horaris de l’alcalde Trias, consensuada amb els representants del comerç barceloní. Sembla que el serial dels horaris no té aturador…

La caixa de Pandora s’ha obert. No sóc pessimista, però aquest tema va per mal camí perquè al final s’acabarà obrint sempre. També cal entendre que les famílies que tenen un negoci volen gaudir dels seus fills els diumenges i festius. Nosaltres lluitarem fins al final per respectar el model de comerç català. Els eixos fa mesos que estem decidint de quina manera aquests horaris poden anar a favor del turisme i alhora no perjudicar els hàbits de compra dels barcelonins.

Es ven més per obrir durant més hores?

Jo sóc partidària del no. El pastís sempre és el mateix. En aquest moment el consum ha baixat moltíssim degut a la crisi. Si t’has de comprar dues camises o samarretes, te’n compraràs només dues, independentment de quan obrin els comerços. Tothom sap el que pot gastar.

Està patint un atac liberalitzador el model de comerç català?

Sí. També pel tema de l’engrandiment dels centres comercials. Tot això va en contra del nostre comerç de proximitat.

Aquesta és una altra preocupació, la de l’augment de les grans superfícies comercials a Barcelona i rodalia. Es tracta d’una bombolla que pot acabar esclatant i afectar tothom?

Sí. La Fundació Barcelona Comerç va demanar una entrevista amb el president Mas, que els va rebre. Però hi ha molts interessos involucrats. El peix gran es menja el més petit, i em sap greu dir-ho. Tanmateix, nosaltres no ens deixarem menjar. Hem de parlar i negociar entre tots, perquè si debatem hores, és possible que puguem arribar a un acord que satisfaci tothom.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram