Susana Pérez

Sembla que si un no arriba a final de mes no és pels augments dels preus dels aliments i pels baixos salaris, sinó perquè vol. Un és pobre perquè ho desitja. Així estan les coses si ens endinsem en l’ecosistema informatiu dels més joves, on hi ha dues tendències en alça relacionades amb el mercat laboral. La primera és la creença que qualsevol es pot fer ric comprant quatre criptomonedes. La segona, que cal treballar d’allò que ens fa feliços. En suma, un còctel Molotov que atempta contra la salut financera i emocional de milers d’ànimes vulnerables que pul·lulen per l’entorn virtual buscant solucions fàcils a problemes complexos i ancestrals.

A principis d’octubre, la influencer Kim Kardashian, amb més de 330 milions de seguidors a Instagram, acceptava pagar una multa d’1,26 milions de dòlars per haver promocionat productes financers sense advertir-ho. I és que als Estats Units, bressol del capitalisme i, en conseqüència, de la publicitat, es poden anunciar moltes coses lliurement, tan lliurement que de vegades els anuncis estan sota la sospita de ser mentida, però amb la salut i la butxaca no s’hi juga. En aquests sectors, la regulació és més estricta. I si no, que ho preguntin a la Kardashian…

A casa nostra, la setmana passada la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), que vetlla pel bon funcionament del sistema espanyol, anunciava que hi havia 50 influencers sota sospita per no complir la normativa. Les recomanacions demanen informar de manera clara, exacta i objectiva sobre els productes financers, i sense cap mena de conflicte d’interès. De moment, la CNMV només els exigirà que compleixin el reglament, però en un futur podria sancionar-los. Pot semblar poca cosa, però és un primer pas per aturar aquesta mena d’estafes digitals que fan forat entre els més joves.

Avui dia ser feliç no és una aspiració, sinó una obligació, i si no duus un somriure les 24 hores del dia, has fracassat

Per detectar si un es troba davant d’un estafador, els experts amb una sòlida formació financera i allunyats dels focus de YouTube recomanen evitar els cants de sirena que venen duros a quatre pessetes i fugir dels influencers que asseguren no donar consells financers, però que després no fan altra cosa que parlar meravelles d’invertir els diners aquí o allà. A més, alerten de l’efecte crida que tenen alguns d’aquests vídeos o canals centrats en una única moneda, ja que acaben convertint-se en una cambra de ressonància on un només escolta allò que vol escoltar i acaba prenent decisions molt arriscades. Si algú obre un canal per parlar d’una criptomoneda i reuneix una comunitat de 200.000 persones, és molt difícil que sigui crític amb aquella cripto. Si la moneda cau, el canal també i, conseqüentment, el negoci i l’influencer ho perden tot. És un peix que es mossega la cua.

Menys preocupant en el fet material, però igualment perjudicial en qüestions de l’ànima, són els influencers que han popularitzat la dita “treballa d’allò que t’agrada i no treballaràs mai”. Avui dia ser feliç no és una aspiració, sinó una obligació, i si no duus un somriure les 24 hores del dia, has fracassat. La majoria dels mortals no poden assolir aquesta màxima de la felicitat a la feina i han de conformar-se a fer alguna cosa que els reporti un salari. Ni més ni menys. A més, fins i tot quan s’assoleix la màxima es cau en una paradoxa: i és que si treballes d’allò que t’agrada, acabes treballant sempre. I si no, que ho diguin als influencers que ara la CNMV vol advertir.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram