En una situació com la que estem vivint –inesperada i excepcional– és fàcil caure en el pessimisme i arribar a conclusions alarmistes. Tanmateix, sembla evident que el tancament dels restaurants no és sinònim de la fi de la gastronomia, ni els gimnasos tancats són la fi de l’esport. De la mateixa manera, seria agosarat i irresponsable afirmar que després de la crisi de la Covid-19 el turisme no té futur. El que sí que ens pertoca plantejar-nos és com serà aquest futur.

És cert, i tampoc podem negar-ho, que molts establiments, comerços, empreses i companyies del sector s’estan enfrontant –i ho continuaran fent els pròxims mesos– a moments complicats. A curt termini, moltes empreses hauran de fer un esforç immens per superar una crisi que ningú havia previst. Algunes no sobreviuran. Ara bé, hem de ser capaços de mirar el sector amb perspectiva i de continuar posant el focus en els reptes que ja teníem i en els que ara se’ns afegeixen.

La notícia positiva és que tenim perfectament identificats els problemes que cal resoldre i els reptes als quals ens enfrontem. Tenim les eines i els professionals. Les destinacions turístiques tenen formulats els reptes i les estratègies per assolir-los. Disposem d’organismes internacionals plenament implicats en aquesta tasca i una societat perfectament capacitada per fer-ho. Des dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) de les Nacions Unides fins a les línies estratègiques de l’OMT (Organització Mundial del Turisme) s’ha aconseguit una fita insòlita: que tots els països es posin d’acord a l’hora d’assenyalar els reptes de la nostra societat, marcant una agenda global comuna. Ara s’ha de complir.

LES EXPERIÈNCIES, ALLÒ QUE NO CANVIA
Viatjar, conèixer llocs nous, tenir contacte amb altres cultures, amb altres paisatges i amb altres sabors són vivències que mai no passaran de moda. L’essència del turisme segurament no ha canviat o, si més no, ha canviat molt poc des dels seus inicis: parteix sempre de la necessitat que tenim les persones d’ampliar les nostres fronteres físiques i mentals. El que varia és el context, les circumstàncies, les expectatives i el grau d’exigència tant dels visitants com dels residents de cada destinació.

No només el turisme té futur, sinó que no podem entendre el futur sense el turisme

Soc de les convençudes que el turisme té molt recorregut, i que aquest futur estarà marcat pels valors. Uns valors que, de fet, no són cap novetat, però que després de la pandèmia esdevenen inajornables. Parlo d’innovar i de no conformar-nos amb els models que ja coneixem i que hem fet servir fins ara. El món canvia a un ritme vertiginós i cada vegada és més fàcil quedar-se enrere. No podem oferir les respostes de sempre a preguntes completament noves. Aquestes respostes hauran de passar també per integrar del tot la sostenibilitat en la mateixa gestió. D’això en depèn la nostra competitivitat, la salut del nostre entorn i el progrés social. Només adoptant un compromís ferm i real per part de tots els actors implicats en el sector turístic podrem garantir que la nostra activitat sigui perdurable en el temps. Dit d’una altra manera: si no som innovadors i sostenibles, segur que no hi ha futur.

Per això aquest procés d’evolució del turisme s’ha de fonamentar en el coneixement i la formació. Necessitem professionals que tinguin els coneixements i els recursos per poder oferir als turistes d’ara, i als de demà, una experiència transformadora, curosa amb la destinació i els seus residents. Des del CETT, el centre universitari de turisme, hosteleria i gastronomia adscrit a la UB que, des de fa més de 50 anys, es dedica a fer recerca aplicada i a formar els professionals del sector, hem pogut contribuir a la transformació del sector i comprovar la potencialitat d’aquest món fascinant i transversal.

Aquest és un bon moment per replantejar-nos moltes coses. Si ens centrem en Barcelona, no només ens hem de qüestionar quin turisme volem, sinó també quina ciutat volem. M’atreveixo a dir que la resposta a aquestes preguntes s’ha de formular en plural. El que hem de buscar és una ciutat que afavoreixi una economia plural i sostenible, el progrés i la cohesió social, que assumeixi i posi en valor la diversitat, que garanteixi el diàleg i la convivència i que sigui, en definitiva, una ciutat de ciutats. De la mateixa manera, el turisme que volem és un turisme més diversificat, plenament responsable i sostenible. Un turisme que vetlli pels veïns i visitants i per la perdurabilitat de la destinació. En aquesta equació, el turisme continuarà sent una palanca cabdal en l’impuls de l’economia i en la generació de llocs de treball. Com ja he dit, ho serà sempre que apostem per un sector de qualitat, amb professionals ben formats i gestors responsables. Un turisme format per diferents turismes que abracin la innovació, la sostenibilitat i el coneixement.

Vaig més enllà. No només el turisme té futur, sinó que no podem entendre el futur sense el turisme.

La doctora Maria Abellanet és CEO del CETT