La presentació de l’estratègia municipal per fomentar el català. Foto: Pau Cortina/ACN

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dimecres un pla amb 68 mesures per fomentar l’ús del català. Es tracta de “l’aportació municipal al Pacte Nacional per la Llengua” i pretén revertir el retrocés de la presència del català a la ciutat, que s’ha detectat especialment entre la gent jove. Entre les accions previstes hi ha la creació del Dia de la Llengua a Barcelona, la formació en llengua catalana als comerciants, un concurs de continguts digitals en català o un premi a la contribució al llenguatge científic en català.

Aquestes mesures i les 65 restants han estat elaborades en un procés que ha implicat experts, ciutadania, entitats i grups municipals. A més del pla, s’ha creat també una campanya institucional amb el lema “El teu català suma”. Tot plegat compta amb un calendari de quatre anys i un pressupost de més de 24 milions d’euros.

Les accions es divideixen en dotze àmbits diferents, que van des de la política institucional fins a la joventut i l’oci, passant per la salut, l’educació o l’economia, entre altres.

La llengua “per defecte”

La nova estratègia municipal es compromet a “vetllar perquè el català sigui la llengua per defecte en les intervencions de l’alcaldessa i dels regidors”. També perquè ho sigui en la publicitat institucional i els diversos continguts informatius de l’Ajuntament.

D’altra banda, hi ha la intenció de crear una oficina de la llengua catalana, ubicada a la Casa de les Lletres del Poblenou. Aquest espai s’hauria de convertir en el punt de referència del català a Barcelona.

La importància del comerç

L’Ajuntament considera especialment important el paper que ha de jugar el comerç en el foment de la llengua catalana. Així, preveu fer campanyes als barris perquè es prioritzi el català en les primeres interaccions que es produeixen a les botigues. “Bon dia tingui” i “El comerç, km 0 de la llengua” són els lemes de les campanyes incloses en el pla.

En la mateixa línia, el document presentat avui pel consistori incorpora altres accions per “reforçar la línia d’assessorament lingüístic als comerços, empreses i establiments de Barcelona”. Entre aquestes, hi ha la d’oferir formació al personal d’aquests negocis.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram