Oriol López

Els darrers dies hem assistit a un nou atac a la llengua catalana i al model d’immersió lingüística perpetrat per l’extrema dreta i la dreta extrema. La novetat, en aquesta ocasió, és que aquest embat arribava des d’Europa, gràcies a la instrumentalització que l’eurodiputada del PP Dolors Montserrat ha fet del Comitè de Peticions del Parlament Europeu, des d’on va impulsar una missió i un informe contraris a la immersió lingüística que no responen en cap cas a la postura de la Unió Europea ni del Parlament Europeu, sinó que només és l’opinió de PP, Vox i Ciutadans sobre la llengua catalana.

La mala notícia per a ells és que, un cop més, el xou mediàtic no els sortirà bé. Tornen a picar ferro fred. Perquè si hi ha algun tema que aglutina un gran consens polític i social al nostre país, aquest és la defensa del model d’immersió lingüística de l’escola catalana. I encara més quan els últims anys l’ús social del català ha retrocedit progressivament en molts àmbits. Davant d’aquesta situació, és més important que mai preservar l’escola com un dels actors que posi en valor l’ús de la llengua catalana com a element central.

La immersió lingüística va néixer a l’àrea metropolitana de Barcelona i no a un despatx de la Generalitat

En aquest sentit, mai no és sobrer recordar que la immersió lingüística, per molt que el nacionalisme espanyol ens vulgui fer creure el contrari, va néixer a l’àrea metropolitana de Barcelona i no a un despatx de la Generalitat. Va ser la demanda de les famílies que havien arribat d’altres indrets de l’estat espanyol, que volien que els seus fills i filles tinguessin les mateixes oportunitats que qualsevol altre, la que va originar el model d’immersió lingüística. Si aquestes famílies no podien transmetre la llengua a les noves generacions, ho havia de fer l’escola. Perquè sabien i saben que el català obre portes, genera oportunitats i és una eina de cohesió de vital importància.

Aquest model és el que ha regit les darreres dècades a Catalunya i el que ha ajudat a conformar una societat cohesionada, davant d’aquells que només volen generar conflictes on no n’hi ha. Per aquest motiu els tornem a repetir que el català és la llengua vehicular de l’escola i ho continuarà sent. I davant d’aquest ignominiós informe, ni el professorat, ni el Govern de la Generalitat ni la societat catalana han de donar explicacions. Qui ho ha de fer són els partits espanyolistes per estar utilitzant les institucions europees d’una forma tan barroera i antidemocràtica.

Oriol López, vicesecretari general de Coordinació Interna d’Esquerra Republicana

WhatsAppEmailXFacebookTelegram