Jaume Collboni

El Grup Comunicació 21 arriba al seu 25è aniversari i des de la ciutat de Barcelona ens volem sumar a una celebració tan assenyalada. En un món cada vegada més polaritzat i on les noves tecnologies, les xarxes socials o, més recentment, la intel·ligència artificial han capgirat les nostres vides i els nostres hàbits de consum, la reflexió sobre el paper d’uns mitjans de comunicació també immersos en un procés de profunda transformació no només és encertada, sinó que esdevé una necessitat.

És així perquè assistim amb expectació a un canvi pel que fa a la generació, transmissió i consum de la informació que la ciutadania no sempre paeix bé, per la velocitat de vertigen a la qual es produeix i per la disrupció que provoca en la societat, abocada a un constant procés d’aprenentatge i desaprenentatge.

Els mitjans de comunicació han estat, des de la seva creació, una eina al servei de la col·lectivitat: creen i ajuden a fixar opinió a través de la definició d’un marc compartit, ric i divers, en el qual el consumidor troba molts dels seus referents. Sobretot quan aquesta reflexió es fa amb rigor i des de la proximitat. Aquest és, sens dubte, el gran encert del Grup Comunicació 21.

Barcelona i Catalunya compten amb un ecosistema singular de mitjans en el qual la comunicació local i els seus professionals sempre han jugat un rol fonamental. Element cohesionador de les comunitats més petites, ciutats com Barcelona també s’han beneficiat de les múltiples iniciatives, públiques i privades, que han apostat per la informació més propera; aquella que impacta i recull el dia a dia de la ciutadania i que hi parla de tu a tu.

“Grup Comunicació 21 no només ha resistit, sinó que ha sabut adaptar-se, diversificar la seva oferta i créixer”

I aquí és on el Grup Comunicació 21 ha fet la seva gran aportació al llarg dels últims 25 anys. Amb la seva capçalera homònima, que ressegueix l’esdevenir de totes aquestes iniciatives, de les empreses, dels i les professionals del sector, dels nous formats i tendències, del debat públic al voltant dels mitjans i els seus continguts… En definitiva, posant la comunicació al centre i contribuint, a partir de la informació i la reflexió, a mantenir un sistema de mitjans de comunicació saludable i plural, amb una oferta prou àmplia i diversa per satisfer les necessitats de tothom.

Però també amb altres productes periodístics, com és el cas de Línia, que tant en les seves edicions digitals com en les cada vegada més meritòries capçaleres en paper, posa l’accent en les notícies més properes, com bé exemplifica el fet que fins i tot la nostra estimada Rambla, el cor que fa bategar la ciutat de Barcelona, en tingui una edició específica. Perquè aquesta és també la grandesa del periodisme i dels mitjans de comunicació: saber connectar amb les audiències. I per fer-ho cal bastir un relat que ens porti de les grans històries i els grans titulars a les petites notícies amb noms i cognoms; a la informació amb ànima que brolla de la quotidianitat. Per fer realitat una de les meves aspiracions: la construcció d’una ciutat global d’escala humana.

Retorno a l’inici. El canvi es produeix a una velocitat vertiginosa i això fa encara més meritòria la permanència en el temps de propostes com la del Grup Comunicació 21. Un projecte que no només ha resistit, sinó que ha sabut adaptar-se, diversificar la seva oferta i créixer fent costat a tots aquells apassionats del món de la comunicació que creuen que els mitjans informatius i els seus professionals contribueixen a fer de la nostra una societat millor.

Per tot això, des de Barcelona us vull felicitar. Enhorabona per aquests 25 anys de feina incansable i força per continuar informant-nos amb el mateix rigor durant molts anys més!

Jaume Collboni, alcalde de Barcelona

Article publicat al número d’hivern 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram