Durant el primer se­mestre de l’a­ny, l’Administrador d’Infra­es­tructures Ferroviàries (Adif) ha fi­na­­litzat obres de millo­ra de l’accessibilitat en 27 esta­ci­ons de l’àmbit de rodalies de Bar­ce­lona, de les quals quatre estan situades al Vallès Oriental. En concret, es tracta de les de Gra­nollers Centre, Gualba, Palautordera i Sant Celoni. El con­­- junt de les actuacions aca­ba­des suposa una inversió total que supera els 100 milions d’eu­ros.

D’altra banda, actualment es troben en fase d’execució obres per un import global superior als 53 milions d’euros una vintena d’estacions, entre les quals hi ha la de Montmeló. A la de la Llagosta també s’han iniciat aquest semestre els treballs de construcció d’un nou edifici de viatgers i l’adaptació de les ins­tal·lacions.

LES MILLORES

En general, les obres de millora de l’accessibilitat consisteixen en actuacions en andanes, que inclouen l’elevació de l’altura fins als 68 centímetres per sobre del carril facilitant així l’accés als trens a peu pla, i el seu perllongament fins als 200 metres útils, amb l’objectiu d’adaptar-se als nous combois Civia que ja presten servei de rodalies a Bar­celona.

Adif considera que un aspec­te important de les millores és la seguretat que, afegida a l’accessibilitat, es concreta en la refor­ma o construcció de passos in­­fe- riors entre andanes amb l’ob­jec­tiu d’evitar el trànsit d’u­sua­ris per superfície. En aquest sentit, les actuacions inclouen la cons­trucció d’ascensors per permetre alhora l’accés de persones amb discapacitat.

A més, s’han renovat les escales fixes i instal·lat, en determinats casos, escales mecàni­- ques o ram­pes, suprimint així els passos a nivell amb fusta exis­tents en algunes estacions. L’objectiu de tot plegat ha estat el de dotar a l’infraestructura de plena accessibilitat i maximitzar les mesures de seguretat per al trànsit ferroviari i els usuaris.

En d’altres casos, les obres s’han centrat en els edificis de viatgers i han consistit en optimitzar els espais existents o am­pliar la seva superfície útil. En alguns casos, com a la Lla­gosta, s’està substituint l’estació existent per una de nova.

També s’han pres mesures per facilitar el recorregut dins de les instal·lacions de les persones amb problemes de visió. En aquest sentit, s’han col·locat peces de bord d’andana, fran­ges lluminiscents i podotàctils que alerten a l’usuari de la pro­ximitat a les vies.

COMPROMÍS

Els treballs s’executen majo­rità­riament mantenint operatives les instal·lacions ferrio­viàries (o bé habilitant d’altres de forma provisional) i sense afectar el tràn­sit de trens, exceptuant ca­sos puntuals. Els operaris treba­llen en horari nocturn, sobretot en la construcció de passos inferiors i andanes, dos treballs que no permeten garantir la seguretat si es realitzen mentre passen els combois.

Segons ha informat Adif, que preveu que l’any 2012 el 90% dels viatgers de tot l’Estat espanyol tinguin plena autonomia en l’accés a les estacions, les actuacions obeeixen al compromís del Ministeri de Foment de rea­lit­zar inversions destinades a la millora permanent de les infraestructures i estacions de la xarxa de rodalies de Barcelona, amb l’objectiu d’oferir “un ser­vei de majors prestacions de seguretat, accessibilitat i confort als seus clients”.

A més, afegeix la companyia, els treballs s’emmarquen en el conveni signat entre Foment, Adif i la Societat Estatal d’Infra­estructures del Transport Te­rrestre (Seitt) per a la realització d’actuacions de millora de la xarxa ferroviària de titularitat estatal a Catalunya, en el que s’inclouen inversions per a la mo­dernització d’estacions i actuacions per a la millora de les diferents línies existents.

LES FRANQUESES

L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) ha finalitzat les obres de millora de la subestació elèctrica de les Franqueses del Vallès. L’objectiu dels treballs ha estat millorar la fiabilitat i funcionalitat de les instal·lacions, garantint el subministrament d’energia als trens i als sistemes de senyalit­zació i de seguretat en la línia fèrria Barcelona-Vic, que ha re­gistrat un increment de circulació de combois. Així, s’han mi­­llorat diversos equips i elements necessaris per prevenir possibles curtcircuits.

L’actuació forma part d’un contracte adjudicat per Adif per a la millora de les proteccions i el control de quatre subestacions elèctriques de la xarxa de rodalia de Barcelona, amb una inversió global de 1.041.615 eu­ros.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram