Per culpa del robatori, ara circulen la meitat de trens per les vies afectades. Foto: Arxiu

Aquest dimarts el caos va tornar a regnar a les línies R2, R8 i R11 de Rodalies. Aquesta vegada, a causa d’un robatori de 360 metres de cable de coure a l’estació de Mollet-Sant Fost que va provocar retards d’uns 40 minuts en hora punta a les diferents línies i la interrupció del trànsit de mercaderies i de la línia R8 entre Granollers Centre i Cerdanyola Universitat. 

Ara, dies després, encara no se sap quan es podrà solucionar la incidència. I és que, en paraules de la portaveu d’Adif, Mar Ruíz, “s’han destrossat els sistemes de control de trànsit dels trens, els sistemes elèctrics, els electrònics, els de senyalització i els informàtics” com a conseqüència dels efectes del robatori.

Segons Adif, uns lladres van tallar un cable de 3.000 volts de tensió, que va caure sobre altres cables i dispositius informàtics, la qual cosa va causar una sobrecàrrega a les instal·lacions que va originar tres incendis a diferents punts de la infraestructura ferroviària. Concretament, a les subestacions de Mollet, la Llagosta i Santa Perpètua. Els focs van ser ràpidament extingits pels Bombers, però els fets estan afectant centenars de trens i desenes de milers de viatgers encara ara.

La ministra de Foment, Ana Pastor, ja ha anunciat que aquests incidents tindran “un cost de 30 milions d’euros” i insisteix que “en cap lloc d’Espanya passa el mateix que a Catalunya amb els robatoris de cable”, insinuant que la culpa és dels Mossos. Una afirmació a la qual s’ha afegit el ministre de l’Interior, Jorge Fernández Díaz, que assegura que el 41,8% dels robatoris de coure a Espanya es produeixen a Catalunya. La conselleria d’Interior de la Generalitat ja ha contestat els populars argumentant que entre el gener i el novembre d’aquest any hi ha hagut un 15% menys de robatoris que durant les mateixes dates de l’any passat.

LA MEITAT DE TRENS I MÉS LENTS
Més enllà de la discussió política, i per evitar l’aturada total del servei, Renfe ha engegat un pla especial de transport que es mantindrà fins que es puguin solucionar els problemes i que implica la reducció del 50% dels combois. Això és així perquè el control de trànsit no es pot fer de manera automàtica i, per tant, els trens es veuen obligats a circular a menor velocitat. Amb tot, i sobre el paper, la freqüència de pas és ara de dos trens per hora i sentit. Tot i això, en el cas de l’R2, a la pràctica s’ha acumulat un retard extra de 20 minuts. Per altra banda, en el cas de la R8 es cobreix el tram entre Cerdanyola UAB i Granollers Centre amb autobús.

Per tot plegat, les queixes dels usuaris no s’han fet esperar i ja dimecres al matí les xarxes socials anaven plenes d’afectats que denunciaven que no s’estava complint el pla i que no estaven circulant els dos trens per hora i sentit promesos, a banda d’haver augmentat considerablement el temps del viatge. A més, els usuaris també lamenten que els autobusos que cobreixen el trajecte de la R8 circulen molt plens.

En l’edició en paper d’avui de Línia Vallès s’informa d’una vaga que havia de tenir lloc durant tot el dia, però que finalment va ser desconvocada ahir a la mitjanit, quan l’edició ja estava tancada.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram