Xavier Marcé Espai Línia

Xavier Marcé és regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona. Foto: Joanna Chichelnitzky

Xavier Marcé vol trencar amb els tòpics i els estereotips que sobrevolen el turisme. El regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona va participar aquest dimarts en una conversa organitzada per l’Espai Línia titulada Els reptes del turisme de proximitat. Turisme i barris, en la qual va poder exposar quina és la seva visió sobre aquest tema sempre controvertit.

Entrevistat pel subdirector d’edicions del Línia, Albert Ribas, el regidor va ser contundent en el seu plantejament: “Utilitzem massa genèricament la idea de turisme”. Segons Marcé, “no té res a veure una persona que ve a un congrés, algú que arriba amb creuer a la ciutat o algú que ve a veure un amic que hi treballa”. Amb tot, a ulls del regidor hi ha hagut una confusió, sovint intencionada, i s’ha parlat de forma interessada de turisme. És per aquest motiu que Marcé va assenyalar que ell prefereix parlar de “visitants”.

En aquest sentit, aquesta manera de posar en el mateix sac totes les persones que decideixen fer estada durant alguns dies a Barcelona, va dir Marcé, “ve dels anys seixanta i té una lògica molt vacacional”. Actualment, però, “quan parlem de turisme urbà ens referim a una cosa molt diferent”, va puntualitzar.

Quin turisme vol Barcelona?

Seguint amb la idea de trencar els estigmes que viu el turisme, Marcé va citar els casos d’altres ciutats perquè les persones que van assistir a la trobada a l’Espai Línia poguessin entendre el model que ell vol per a la capital catalana. “Les ciutats acostumen a tematitzar-se”, va assenyalar. “Es té molt clar què és París, tot el turisme alternatiu que ofereix Berlín, el turisme que hi ha a Roma o a Nova York, i des de Barcelona volem oferir un turisme de proximitat”, va afegir.

Però a què es referia el regidor quan va parlar d’aquest concepte? Segons Marcé, és aquell turisme que ens permet “explicar allò que forma part de la nostra tradició com a ciutat, allò que estaria als antípodes de l’aprofitament de les icones de Gaudí, fent valdre el que fan els ciutadans als barris”. Dit d’una altra manera, i citant paraules textuals de Marcé, “Barcelona no ha de posar en valor les seves icones universals, això ja ho fan Booking o TripAdvisor”.

El turisme de proximitat ens permet, segons Marcé, “explicar allò que forma part de la nostra tradició com a ciutat”

És per tot això que Marcé va proposar un turisme que valori la vida dels barris. “Els barcelonins tenim dificultats per sentir-nos orgullosos de la nostra ciutat, i per això ens costa explicar-la”, va lamentar per afegir que, “si no som capaços de saber el que volem explicar de nosaltres, serà el turisme qui explicarà el que som”.

Xavier Marcé Espai Línia

Xavier Marcé va ser entrevistat a l’Espai Línia pel subdirector d’edicions del Línia, Albert Ribas. Foto: Joanna Chichelnitzky

Descentralitzar el turisme

Lligant amb totes aquestes idees, el regidor va suggerir un turisme que en lloc de quedar-se al centre de Barcelona es visqui als barris de la ciutat. En aquesta línia, Marcé va considerar que cal aprofitar els esdeveniments que es fan més enllà del centre per mostrar-los al món. Va posar com a exemple el Festival de Sopes del Món que se celebra a Nou Barris i que és un referent internacional gastronòmic.

Tanmateix, la descentralització del turisme cap als barris no és l’única a la qual es va referir Marcé. El regidor també va expressar la necessitat d’implicar tota la metròpoli en l’acollida dels visitants que venen a casa nostra. “No hem fet bé l’anàlisi de les possibilitats de la ciutat i de la metròpoli en l’àmbit del turisme”, es va queixar Marcé. Per a ell, “la mirada d’un turisme descentralitzat no és compartida per tots els municipis metropolitans”.

Marcé va proposar un turisme que valori la vida dels barris: “Els barcelonins tenim dificultats per sentir-nos orgullosos de la nostra ciutat, i per això ens costa explicar-la”

Així, el regidor va afirmar que la metròpoli té molt potencial, per exemple, per acollir turistes des d’un punt de vista de l’allotjament, però va reconèixer que queda molt camí per recórrer. “Venim d’una tradició turística curta que neix l’any 92. A més, l’AMB no té en la seva essència fundacional el debat sobre el model turístic”, va reflexionar.

Turisme de qualitat

Finalment, Marcé també va referir-se a un altre dels grans debats que hi ha en l’àmbit del turisme i que es podria resumir de la següent manera: com pot evitar la capital catalana el turisme de borratxera? “El tipus de comerç o d’oci que oferim convoca un turisme o un altre, i per això sempre hem dit que el turisme a Barcelona no ha de ser barat”, va explicar el regidor.

En aquest sentit, Marcé va reclamar una millora de les condicions laborals a l’hostaleria i a la restauració, alhora que va reconèixer que hi ha una part madura del sector que ja entès aquesta necessitat. “La part del sector que està organitzada té cada dia més clar que es pot funcionar bé sense necessitat de donar una oferta fàcil i de baix cost”, va concloure.

WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram