Em poden cobrar permanència per canviar d’empresa de telefonia? Quan temps tinc per reclamar i on ho puc fer? Quin temps de garantia tenen els productes? El venedor està obligat a tornar-me els diners? Aquests són només alguns dels dubtes que es poden resoldre a l’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (OMIC) de la ciutat, un servei de la Direcció de Comerç i Consum de l’Ajuntament.
L’objectiu de l’OMIC és ajudar els consumidors i usuaris a defensar els seus drets per mitjà de la informació prèvia, l’assessorament i la recepció i tramitació de reclamacions en temes de consum. Dins de les seves funcions s’inclou la recepció i tramitació de queixes, reclamacions i denúncies de les persones consumidores, però també el foment de  la mediació i l’arbitratge com a mitjà de resolució dels conflictes. En aquest sentit, col·labora regularment amb el Consell Municipal de Consum, la Junta Arbitral de Consum i amb associacions de consumidors.

UNA HISTÒRIA DE 30 ANYS
L’OMIC és un servei municipal d’atenció directa i gratuïta que es realitza mitjançant l’atenció directa als interessats, personalment, per correu, fax, telèfon o Internet. Per orientar vers una societat amb un consum més responsable i per difondre aquests drets i els deures, l’OMIC també porta a terme diverses accions formatives adreçades a diferents col·lectius.
L’any 1983 va néixer el servei de l’OMIC de l’Ajuntament, inicialment amb el nom de SIDEC (Servei d’Informació, Defensa i Educació del Consumidor). Des d’aleshores, aquest servei, que també es va crear en altres ajuntaments, ha treballat per facilitar a les persones consumidores el coneixement dels seus drets però també de les obligacions respecte de l’empresa proveïdora dels béns de consum. I és que una bona informació de totes les parts és la millor manera d’evitar conflictes futurs. En aquest sentit, la tasca del personal de l’OMIC, que al llarg de l’any atén més de 35.000 consultes, s’emmarca en el projecte global de construcció d’una ciutat centrada en l’atenció a les persones i la qualitat de vida.

PRINCIPALS SERVEIS
L’OMIC ofereix diversos serveis, entre els quals destaquen l’atenció personalitzada de consultes a persones consumidores, la tramitació de queixes i reclamacions dels consumidors residents a Barcelona o referents a establiments ubicats a Barcelona i les propostes de conciliació entre les parts en cas de conflicte.
A més, l’OMIC realitza campanyes i accions formatives sobre consum a diversos col·lectius i recull, actualitza i facilitat documentació legislativa en matèries de consum. També col·labora amb els serveis d’atenció al client d’empreses en prevenció de problemàtiques que puguin sorgir.

RECOMANACIONS
Abans de comprar qualsevol producte o servei, cal comprovar la professionalitat del venedor, demanar pressupost previ per escrit, demanar tiquet de compra o factura (el dret de garantia) i guardar tota la documentació.

WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram