Els mercats de segona mà són un reclam pels amants dels productes vint ge. Foto: AjuntamentQuan les dificultats econòmiques emergeixen i estiren les butxaques dels consumidors fins a deixar-les tremolant, l’enginy i les idees per poder tirar endavant –i alhora mantenir-se al capdavant de les tendències en moda– es multipliquen. Coincidint amb la fase crítica de la crisi econòmica, els mercats de segona mà o flea market en anglès, han proliferat per tota la ciutat de Barcelona, i ara per ara n’hi ha un gairebé cada cap de setmana a diferents barris de la ciutat.

El mercat Vintage dels Encants –instal·lat al cèlebre recinte barceloní el passat 1 de juny–, l’On the Garage –que se celebra al Poblenou– o el Lost&Found en són alguns exemples. Però la llista és encara més llarga, ja que cal afegir-ne d’altres que, tot i no comptar amb un organitzador fort al darrere, compten amb una alta assistència de públic.

“La consciència col·lectiva del reciclatge s’ha despertat. Estem satisfets que hi hagi bastants mercats de segona mà per tot Barcelona”, explica a Línia Sants Kaka Gouvea, productora de Lost&Found. Fins fa poc temps, pensar en mercats de segona mà equivalia a parlar dels mítics Encants o del tradicional Mercat de Sant Antoni dels diumenges. Però amb la proliferació dels mercats de segona mà a la ciutat, moltes persones –la majoria joves– s’han llençat a participar-hi o bé a organitzar-los.

Possiblement la moda sigui el pilar més important d’aquests esdeveniments. Paral·lelament a les dificultats econòmiques, l’atracció del públic jove envers la moda retro o vintage ha anat creixent. En aquest tipus de mercat qualsevol persona pot vendre una peça de roba antiga que ja no utilitza, que segurament anirà a parar a les mans d’una altra que busca complements que encara es poden fer servir i a preus molt baixos. “El canvi social ha estat molt important”, diu Gouvea, ja que “la gent s’està replantejant el consum massiu que representa la nostra societat avui dia”, aclareix.

Així, a poc a poc, Barcelona es va convertint en un punt de referència de la cultura dels garage sales americans i dels mercats de segona mà europeus, que tant d’èxit tenen arreu del continent.

Lost&Found, un model de mercat consolidat

Tot i que al llarg de la ciutat proliferen mercats de segona mà de tots els colors i temàtiques, un dels més consolidats i que més gent aplega és el que organitza quatre vegades a l’any Lost&Found. De fet, el pròxim 6 de juliol la plaça del Mar viurà una nova edició d’aquest mercat alternatiu, que està adreçat específicament als articles de segona mà.

“Cada cop més la gent veu que es pot donar una vida més llarga als productes, i nosaltres volem atorgar una segona oportunitat als mateixos”, assegura Kaka Gouvea. El funcionament del Lost&Found és ben senzill: qualsevol persona pot accedir-hi –quan se celebra a l’hivern té lloc al vestíbul de l’estació de França–, ja sigui per comprar o per vendre qualsevol cosa que no vulgui. “Davant la gran quantitat de persones que volen vendre en el nostre mercat, les hem de seleccionar mitjançant un sorteig”, explica Gouvea.

Les xarxes socials juguen un paper clau a l’hora d’entendre no només el Lost&Found, sinó tots els mercats de segona mà. “Amb l’auge de Facebook van créixer exponencialment”, recorda Gouvea.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram