Rambla

Una imatge virtual sobre com serà el tram final de la Rambla. Foto: Ajuntament

Les obres de transformació de la Rambla començaran just després de les festes de la Mercè. El passat mes de maig ja es va confirmar que l’esperada reforma es posaria en marxa després de l’estiu i ara l’Ajuntament n’ha donat algun detall més. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha afirmat que l’objectiu és “recuperar la Rambla perquè sigui un carrer que els barcelonins utilitzem”.

Les obres començaran pel tram que hi ha entre el monument a Colom i el carrer Santa Madrona. Les tasques afectaran més de 23.000 metres quadrats i el cost d’aquesta primera fase serà de més de 10 milions d’euros. L’objectiu, tenir un passeig més “verd, amable i cultural”, segons ha informat l’Ajuntament. El resultat de les obres, que s’espera que durin 18 mesos, farà que la Rambla tingui un nou espai d’arribada al tram final, al mar. Els dos sentits del carrer quedaran restringits a bicicletes, autobusos i veïns (com ja passa ara amb el sentit de pujada). El paviment deixarà de ser d’asfalt per ser de diferents formats de pedra natural.

A més, al nou tram de Colom-Santa Madrona hi haurà més d’un centenar d’arbres, 21 dels quals seran nous. També s’hi instal·laran cent bancs nous per convertir-lo en una “zona d’estada”. Sanz ha posat èmfasi en el fet que la reforma pretén que el carrer tingui nous usos, com per exemple el d’acollir una ràdio comunitària de barri. “L’objectiu és que les obres d’aquest primer tram durin 18 mesos i estiguin acabades el 2024”, ha afegit.

Després quedaran quatre trams més per fer (Santa Madrona-Arc del Teatre, Arc del Teatre-Liceu, Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes) que en principi s’aniran encavalcant entre ells de tal manera que el final de les obres d’un tram coincideixi amb l’inici de les obres del següent tram. Tot i que algunes associacions de veïns de la Rambla havien demanat que les obres no es fessin per trams sinó conjuntament per fer-les el més ràpid possible, Sanz ha explicat que això no és possible perquè el pressupost total de la reforma és “elevat”, de 44 milions d’euros, i aquestes obres s’han de fer de forma simultània a altres treballs a la ciutat.

Menys espai per al vehicle i més per al vianant

La nova Rambla reduirà l’espai destinat al vehicle i en donarà més al vianant. La calçada dels dos sentits tindrà 3,5 metres d’amplada i les voreres laterals seran cada una d’almenys 3 metres per facilitar el passeig de les persones. El tram central també creixerà lleugerament pels dos costats.

Durada inassumible

Cal recordar que recentment l’entitat Amics de la Rambla ha assegurat, en aquest article a Línia Ciutat Vella, que “la durada prevista de les obres és totalment inassumible”. “Set anys de treball dividits en cinc fases és un període massa prolongat en el temps; massa poc ambiciós”, afirma Fermín Villar, el president de l’entitat.