Els Mossos d’Esquadra han alertat a través de les xarxes socials sobre l’estafa del fals operari. Una pràctica que recentment ha causat 5 detencions. Les principals víctimes d’aquesta estafa acostumen a ser persones grans.
En què consisteix?
Els estafadors es fan passar per operaris d’una empresa de subministraments i amb alguna excusa distreuen a la víctima per tal de robar-li diners, joies o objectes de valor que trobin al seu abast.
La policia catalana ha compartit unes recomanacions per evitar estafes com aquesta. En primer lloc, recorda que abans de realitzar-se una revisió oficial, l’empresa en qüestió truca per avisar. A més, aconsella demanar l’acreditació dels operaris per tal de verificar la seva identitat.
⚠️ Per evitar robatoris i estafes com aquesta:
✅ Demaneu l’acreditació dels operaris
✅ No permeteu l’accés al vostre domicili a persones desconegudes, especialment si no heu concertat cap visita
✅ Si no espereu ningú, truqueu a la companyia o al 112 per fer comprovacions pic.twitter.com/6RWyzARuYB— Mossos (@mossos) July 5, 2023
5 detinguts per l’estafa dels fals operari
Els Mossos han detingut cinc membres d’un grup criminal que estafava persones d’edat avançada fent-se passar per falsos inspectors del gas. La policia els atribueix delictes d’estafa, furt i robatori amb intimidació comesos a Barcelona, Vilanova i la Geltrú, Tarragona, Terrassa i Manresa. En total sumen vuit fets. Dos dels arrestos van fer-se a Cornellà de Llobregat, un a Sant Feliu de Llobregat i dos més a Barcelona.
La banda anava al domicili de les víctimes amb l’excusa d’un error en la factura i allà robava diners en metàl·lic, objectes de valor, targetes i llibretes bancàries. A banda, les enganyaven per aconseguir les seves dades bancàries i sostreure’ls diners en caixers o amb transferències. El grup hauria robat més de 44.000 euros.
‘Modus operandi’
Els autors feien una primera trucada telefònica a les víctimes per informar-les d’un error al comptador del gas o en la factura per un valor d’entre 300 i 400 euros. Les advertien que era el darrer dia per solucionar la incidència i els deien que enviaven dues persones, que acostumaven a ser dones, i que deien ser inspectores de la companyia, per comprovar l’error en el subministrament.
Un cop dins el domicili mentre una d’aquestes persones distreia a la víctima i simulava fer la revisió, l’altra recorria el pis per trobar diners, objectes de valor, i targetes i llibretes bancàries que sostreia. La suposada inspectora que interactuava amb la persona gran li demanava les dades bancàries de targetes i llibretes d’estalvi així com els codis de seguretat amb l’excusa que les necessitaven per poder solucionar la incidència.
Quan ja tenien les dades bancaries i amb els codis de seguretat en el seu poder sortien del domicili per suposadament fer comprovacions en els comptadors del gas situats a l’exterior de l’edifici. Enlloc de dur a terme aquestes tasques, aprofitaven per desplaçar-se a caixers per treure quantitats de diners abans que es bloquegessin les targetes i llibretes i també per fer compres en línia i presencials en establiments i grans superfícies.
El mateix dia o els dies successius tornaven a trucar a la víctima fent-se passar per treballadors de l’entitat bancària per mirar d’obtenir les noves dades bancàries i així poder tornar a robar diners.