Marc Cerdà

Cada cop hi ha més dubtes que certeses sobre l’acceptació social de la Copa Amèrica de vela a Barcelona. Fins i tot, crec que hi ha més pretensions del que serà que fets contrastables. Potser per això mitjans de comunicació públics i privats s’han abonat a una campanya publicitària de legitimació de l’esdeveniment. Tertúlies, programes especials, notícies i publireportatges han exaltat els seus suposats beneficis. Però quin és l’impacte negatiu sobre les veïnes de la ciutat i sobre el clima? D’això se’n parla ben poc.

Indubtablement, la Copa Amèrica de vela que se celebrarà durant l’any 2024 no és un esdeveniment esportiu qualsevol. És un dels més seguits, amb més de 950 milions d’espectadors en la darrera edició. I, encara més important, és l’esdeveniment que mou més persones, entre participants, organitzadors i assistents, cap a la ciutat on té lloc. Com podeu imaginar-vos, el desplaçament i l’arribada de milions de persones a les ciutats organitzadores comporta, d’una banda, un increment de la pressió turística sobre els barris litorals i, de retruc, un augment del preu de l’habitatge, com ja ha denunciat la plataforma veïnal No a la Copa Amèrica. I, d’altra banda, incrementa significativament la petjada climàtica de l’esdeveniment a conseqüència del desplaçament massiu de persones des d’arreu del planeta.

En referència a això, la crua realitat és que disposem de poques dades sobre les emissions de diòxid de carboni (CO2) de la Copa Amèrica de vela tot i la intensa campanya de greenwashing que se’n fa. El que sí que sabem és que, per exemple, les emissions dels equips de la Copa Amèrica de vela són comparables a les de tots els cotxes que circulen per Barcelona en un mes. Això inclou tant la construcció d’embarcacions com el transport del personal, el combustible o els residus generats. Tanmateix, desconeixem el detall de les emissions de CO2 associades al desplaçament dels assistents des d’arreu del planeta.

Les emissions dels equips de la Copa Amèrica de vela són comparables a les de tots els cotxes que circulen per Barcelona en un mes

Com deia al principi, si hi ha quelcom que caracteritza la Copa Amèrica de vela és l’assistència massiva a l’esdeveniment. Els organitzadors han xifrat en tres milions d’espectadors els que ocuparan el litoral de Barcelona durant un període de només quatre mesos. Una gran part d’aquests assistents utilitzaran l’avió per arribar a la ciutat, que és un mitjà de transport altament contaminant. Com demostren els darrers estudis, a Barcelona el 95,6% de les emissions que emeten els milions de turistes que arriben a la ciutat provenen només del transport aeri. Això es tradueix en el fet que cada turista emet quaranta vegades més de CO2 que una veïna de la ciutat.

Amb aquestes dades sobre la taula és fàcil adonar-se que l’impacte climàtic en forma d’emissions de CO2 de la Copa Amèrica de vela a Barcelona pot ser força significatiu. En un context climàtic fora de control, com sentenciava el secretari general de l’ONU, Antonio Guterres, no s’haurien d’avaluar les implicacions climàtiques i també socials i ambientals d’aquests grans esdeveniments abans d’organitzar-los? Segurament sí, però si es fes, la majoria, molt probablement, no passarien la prova del cotó.

Al cap i a la fi, en esdeveniments com la Copa Amèrica de vela el que és rellevant no són les veïnes o el clima, sinó els beneficis de les empreses organitzadores com Abertis, Repsol, CaixaBank o Agbar. Ho va demostrar un estudi de la Universitat Politècnica de València en què s’evidencià que les grans empreses van ser les més beneficiades de l’edició que es va organitzar a València l’any 2007. Per això, l’impacte climàtic de la Copa Amèrica de vela de Barcelona és el gran absent en el debat públic. Parlar-ne i assumir la realitat climàtica actual deixaria en paper mullat l’organització de l’esdeveniment i també milions d’euros en beneficis per a grans empreses transnacionals. I, d’això, des de molts despatxos de la ciutat no se’n vol sentir a parlar.

Marc Cerdà, ambientòleg, doctor en Ciències del Mar i membre de l’Observatori Crític del Canvi Climàtic

WhatsAppEmailXFacebookTelegram