Autobusos

Pràcticament tots els autobusos de segona mà funcionen amb gasoil. Foto: Blanca Blay/ACN

Per comprar un autobús no s’ha de ser extremadament ric. Bé, la frase és certa si parlem d’autobusos de segona mà, ja que quan un d’aquest vehicle és nou, la cosa és ben diferent.

Tot això es pot afirmar després de veure els documents de TMB, on es constata que l’autoritat del transport de Barcelona posarà al mercat 214 autobusos per un preu total de 2,4 milions d’euros.

Segons explica TMB, es vendran tant “unitats que estan fora d’ús” com vehicles que “estan en servei”. De fet, tots els autobusos que es posen a la venda tenen com a mínim 16 anys d’antiguitat, ja que van ser adquirits per l’Ajuntament abans del 2006. Amb tot, també n’hi ha de més vells que es van comprar el 2001.

Preu per unitat

Segons apareix en els documents, dels 214 busos, 10 són minibusos, 99 són vehicles articulats, 90 són busos estàndards, 14 tenen dos pisos i, per tant, són antics busos turístics i, finalment, hi ha un midibús, és a dir un vehicle a cavall entre els minibusos i els busos estàndards.

El preu de cada unitat és d’allò més sorprenent. El midibús i els busos estàndards es podran adquirir per 7.000 euros, mentre que els vehicles articulats surten a 15.000. Per la seva banda, els busos de dos pisos costen 14.000 euros i els minibusos 10.000.

Malauradament, no tothom pot comprar-los. Segons indiquen des de TMB, el comprador “ha de tenir la ‘Targeta de Transport’ per tal de poder fer el ‘canvi de nom’, estar en possessió de l’Impost d’Activitats Econòmiques de compravenda de vehicles o destinar els autobusos a l’exportació”.

Cap a una flota verda

A més de l’antiguitat dels vehicles, un altre dels motius que ha portat TMB a desfer-se d’aquests autobusos és la seva voluntat de renovar la flota per fer-la més sostenible.

El 2023 es preveu que Barcelona tingui 200 autobusos elèctrics per substituir els que funcionen amb carburants fòssils, i a finals del 2024 l’objectiu de TMB és que tota la flota sigui de cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit.

En aquest sentit, els documents de la venda indiquen que, dels 214 autobusos, sis funcionen amb gas natural comprimit i la resta amb gasoil.