Port

El port de Barcelona tindrà una dessalinitzadora flotant. Foto: Marta Vidal/ACN

El Govern instal·larà una dessalinitzadora flotant al port de Barcelona que entrarà en funcionament en cas que el sistema Ter-Llobregat entri en emergència II, un escenari que no es preveu per abans del pròxim octubre.

Així ho ha aprovat la Comissió Interdepartamental de Sequera (CIS) amb l’objectiu de garantir el subministrament d’aigua a Barcelona i la seva àrea metropolitana en els pròxims mesos sense necessitat d’aplicar noves restriccions. La dessalinitzadora flotant produirà 14 hm³ anuals, l’equivalent al 6% del consum d’aigua de l’àrea metropolitana de Barcelona, i l’encarregada de construir-la és la multinacional Abengoa. La instal·lació aportarà 40.000 m³ d’aigua a la xarxa de distribució i, amb aquesta operació, es descarta portar vaixells carregats d’aigua des d’altres territoris.

“Tornem a avançar-nos i blindem el país davant l’impacte negatiu de la sequera”, ha defensat el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, en la roda de premsa posterior a la Comissió Interdepartamental de Sequera (CIS) en què s’ha aprovat l’operació.

Es tracta d’una infraestructura modular, equipada amb els elements i la tecnologia necessàries per dur a terme un procés de dessalinització per osmosi inversa, que s’ubicarà a sobre d’embarcació al Moll de l’Energia. Segons ha concretat l’executiu, el port de Barcelona ja disposa de les instal·lacions preparades, així com de la connexió de la canonada de transport de l’aigua. L’aigua que es produeixi s’enviarà a un dipòsit intermedi que actualment s’està condicionant i que estarà operatiu al juny. Des d’aquest dipòsit, l’aigua s’incorporarà directament a la xarxa de distribució.

Fonts de l’Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat (ATL), han confirmat que s’han dut a terme analítiques per garantir que l’aigua del port de Barcelona es pot dessalinitzar i que, per altra banda, la construcció i instal·lació de la dessalinitzadora no requereix un estudi d’impacte mediambiental previ. De fet, les mateixes fonts han indicat que l’aprovació i tramitació de les obres s’han fet per via d’emergència.

El volum d’aigua que es podrà incorporar a la xarxa diàriament és superior al que s’hagués aportat al sistema a través del transport en vaixells que s’havia estudiat inicialment. La dessalinitzadora flotant produeix uns 40.000 m³/dia, mentre que els vaixells poden transportar al dia 25.000 m³ de mitjana.

Es descarta l’entrada en fase d’emergència II abans de l’octubre

La dessaladora flotant s’instal·larà amb la previsió que entri en funcionament a partir del mes d’octubre, quan el Govern preveu que el sistema Ter-Llobregat entri en fase d’emergència II si les reserves dels embassaments no es recuperen. Fins aleshores, l’executiu no preveu haver d’aplicar noves restriccions. De fet, segons han subratllat, un dels propòsits de la instal·lació de la dessalinitzadora flotant és allargar les reserves d’aigua sense la necessitat d’incrementar el límit als consums.

Segons ha explicat Mascort, la compra de la dessalinitzadora s’ha fet perquè funcioni durant cinc anys. Tot i això, el conseller ha reiterat que, en cas que Barcelona i la seva àrea metropolitana no necessitin l’aigua produïda des de la dessalinitzadora, el Govern “se la podria vendre”. Mascort també ha indicat que la previsió són cinc anys perquè és el termini en què l’executiu preveu que ja estiguin en funcions altres obres clau pel que fa a la producció de recursos hídrics, com són l’ampliació de la dessalinitzadora de la Tordera i la del Foix. Un cost de, com a mínim, 100 milions d’euros

Pel que fa a la inversió, el conseller ha concretat que el Govern ha destinat 100 milions d’euros a la construcció i instal·lació de la dessalinitzadora flotant. A banda, hi ha el cost de producció de l’aigua. Mascort ha reiterat que el preu és “molt més econòmic” del que costaria si arribés a través d’embarcacions. Així, el cost se situarà al voltant dels 6€/m3, mentre que amb vaixells s’eleva fins als 10€/m3. “Renunciem als vaixells de forma conscient perquè és una solució més econòmica i ambientalment més sostenible”, ha afirmat Mascort.

Tot i això, fonts d’ATL han detallat que la producció d’aigua en dessaladores flotants és un 400% més cara que a les dessaladores mòbils. El Govern ha optat per aquesta alternativa per evitar també possibles contratemps i endarreriments que s’haguessin pogut produir amb l’ús de vaixells.

L’Ajuntament, molt crític amb la decisió

Unes hores després de l’anunci del conseller Mascort, la primera tinenta d’alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha acusat el Govern de prendre decisions “unilaterals, no consultades, no contrastades i no participades” per l’Ajuntament. En roda de premsa, Bonet ha assegurat que les mesures preses pel Govern mostren “improvisació i poca reflexió” i que, a més, són pròpies “d’un partit en campanya”. La tinenta d’alcaldia ha lamentat que el consistori té poca informació sobre el projecte i ha qüestionat la seva “viabilitat” a llarg termini.

Bonet també ha afegit que la decisió del Govern fa “saltar pels aires” el grup de treball que hi ha establert entre ambdues parts –juntament amb altres administracions com l’Àrea Metropolitana de Barcelona o l’Ens d’Abastament d’Aigües Ter-Llobregat–. “La Generalitat s’ho ha petat, i volem que torni a la taula”, ha afirmat. Així, ha defensat que totes les decisions preses “de forma improvisada són un mal senyal i, si es prenen de forma unilateral, encara més”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram