Avió a l'aeroport del Prat

Un avió aterra a una de les pistes de l’aeroport. Foto: ACN

Segons una informació publicada pel diari La Vanguardia, el Govern ha anunciat que proposa que les dues pistes paral·leles de l’Aeroport del Prat-Josep Tarradellas funcionin de forma independent, acollint tant aterratges com enlairaments, quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost, tal com han confirmat fonts de l’Executiu a l’ACN.

Amb aquesta mesura, s’augmentaria la capacitat actual dels 78 vols per hora als 90, el màxim de capacitat prevista en la declaració d’impacte ambiental de l’aeroport. Sobre aquesta idea, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha dit que és “rigorosa” i “implantable en un termini molt curt”. 

Actualment, la pista més llarga s’utilitza per als aterratges, mentre que la més curta i propera al mar es fa servir només per als enlairaments. Aquesta darrera és la que Aena va anunciar que caldria ampliar amb l’argument que la llargada és insuficient per prestar servei als avions que cobreixen les distàncies intercontinentals i que pel seu pes mida acostumen a necessitar més pista.

Ampliar aquesta pista, però, suposaria envair l’espai natural de La Ricarda i també El Remolar-Filipines en cas de guanyar terreny pel sud, unes opcions que ERC sempre ha descartat per les seves implicacions mediambientals.

Insonoritzar els habitatges

L’ampliació de la capacitat afectaria els veïns de Gavà i Castelldefels, que sempre han reclamat que es blindi l’operativa de pistes segregades actuals, que fa que una pista es faci servir només per sortides i l’altra per arribades.

Segons La Vanguardia, el Govern preveu mesures compensatòries pels veïns com “insonoritzacions en espais residencials, la compra d’habitatges o compensacions econòmiques”. Sobre aquesta qüestió, el Govern ha proposat aquest migdia que els 262 milions destinats a l’ampliació de la tercera pista de l’aeròdrom es dediquin a insonoritzar els habitatges de Gavà i de Castelldefels. 

Amb l’ús puntual de dues pistes independents al juliol i agost de 10h a 14h, la xifra d’habitatges afectats per sorolls -més de 55 dB- serien el doble, és a dir, 1.601 -3.692 persones- davant els 829 de la configuració actual -1.822 persones-. Fonts de la Generalitat aproven les actuacions de les inversions incloses en els 1.400 milions restants, sobretot en la construcció d’una nova terminal satèl·lit. D’altra banda, el Govern insisteix a canviar el model de governança d’Aena perquè la Generalitat hi tingui una posició “determinant” i aposta per augmentar els vols de llarg radi.

Mijoler, en contra

La proposta no ha estat ben rebuda per l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, que ha lamentat que aquesta hagi arribat en ple període preelectoral. “En campanya no és moment de jugar-se als daus el futur de l’aeroport del Prat”, ha advertit el batlle i número 2 de la candidatura dels comuns al Parlament. “Passades les eleccions”, ha afegit Mijoler, quedaran encara quatre anys “per debatre aquest model amb tota la seriositat, el rigor i els estudis que necessita aquest debat”.

Amb tot, Mijoler considera que no es tracta de “contraposar ànecs i veïnat”, sinó de decidir quin model de futur cal implementar en l’aeroport. En aquesta línia, l’alcalde pratenc considera que defensar l’espai natural de la Ricarda “és la forma pratenca no només de defensar el planeta, sinó un model de desenvolupament sostenible per a Catalunya, emancipat de l’especulació, el totxo i la congestió turística”. Per tot plegat, l’alcalde ha urgit el Govern a aprovar d’una vegada per totes l’ampliació de la zona especial de protecció de les aus (ZEPA), encallada des de fa mesos i que ha generat una forta polèmica a la comarca.

Badia: “Un despropòsit”

Qui també ha sortit a criticar la nova proposta del Govern amb l’aeroport ha estat l’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, que ha titllat la idea de l’executiu català de “despropòsit”. En una roda de premsa, Badia ha retret al president Aragonès que hagin conegut la proposta a través de la premsa. “No entenc ni el moment ni la forma”, ha assegurat.

Tot i no haver pogut parlar ni amb Aragonès ni amb la consellera de Territori, Esther Capella, sí que assegura haver rebut el suport d’AENA, el ministeri d’Indústria i del seu partit, el PSC: “Tot i saber l’afectació, la Generalitat s’aventura a fer aquest tipus de propostes”, ha retret.

Puente tampoc ho veu clar

Aquest matí, tanmateix, el ministre de Transports, Óscar Puente, ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio que la proposta de la Generalitat de canviar l’ús de les dues pistes de l’aeròdrom per augmentar-ne la capacitat “vulnera un acord previ existent” entre els dos governs que “el que feia era precisament impedir que es prengués aquesta classe de decisió”.

Segons Puente, és una proposta “de molt curt abast” que “empitjora l’acústica” de l’operativa de l’aeroport, i per tant “perjudica” la salut dels veïns de Castelldefels i Gavà, i que “no suposa una millora de l’operativa de l’Aeroport” perquè no serveix per “esprémer realment el potencial de connexió intercontinental que té l’Aeroport del Prat”.

El Parlament rebutja ampliar l’aeroport del Prat sobre el mar
WhatsAppEmailXFacebookTelegram