la Mora

Vista de la Mora des del pont de la Cross. Foto: Línia

La ubicació geogràfica del barri badaloní de la Mora suposa una limitació per als seus veïns. Actualment, limita amb el mar, concretament amb una ‘platja’ inexistent i contaminada, amb les Tres Xemeneies, amb la via del tren (i el polígon Granland) i amb el port.

És un barri amb pocs veïns, on s’han construït recentment nous pisos i s’ha obert algun servei, com un supermercat o un gimnàs. Estar envoltat d’un polígon, un port i una zona bastant deixada com és la de l’antiga central tèrmica, li causa un cert aïllament amb Badalona i també l’allunya de Sant Adrià, la ciutat més propera.

El canal agreuja l’aïllament

Per si no fossin poques les condicions adverses de la Mora, no trigarà –a priori– a afegir-se’n una més a la llista. I no serà una qualsevol. El Canal del Gorg és, segurament, el gran projecte de ciutat, encara en construcció. Una obra important que implica uns canvis urbanístics que, en aquest cas, tindran el barri de la Mora com el gran damnificat. Paradoxalment, la voluntat d’obrir la ciutat al mar també tancarà la principal connexió de la Mora amb Badalona: el port. Si parlem de mobilitat, l’accés al port és vital, ja que permet passar-hi fàcilment tant a peu com amb vehicle.

“Quan ens tanquin l’accés al port quedarem en terra de ningú. El canal donarà diners a Badalona, serà molt bonic, però a la Mora la tallaran”, explica Teresa García, presidenta de l’Associació de Veïns de la Mora i Port de Badalona. D’aquesta manera, els veïns, per anar en sentit Montgat, expliquen que no tindran més remei que passar per l’antic pont de la Cross, o com es coneix popularment, el pont verd. L’AV afirma que ha mantingut diverses reunions amb el consistori i el Port de Badalona, i no els han donat cap alternativa. “Des del port ens diuen que el de Badalona és l’únic port de pas, amb dos accessos, i que algun dia s’havia de canviar perquè suposa una gran despesa”, diu García.

Un canvi en la mobilitat que implicarà un major temps de desplaçament, ja que la sortida serà pel polígon Granland. “Els trajectes que fèiem en cinc minuts, com portar els nens a l’escola, passar a ser de 20 minuts”, afegeix la presidenta de l’AV.

L’esperança

El 5 de febrer començaran les obres per enderrocar el mur d’Eduard Maristany. Una obra, espera García, que sigui el primer dels canvis a la zona. I és que veu la transformació urbanística de les Tres Xemeneies com una gran oportunitat per trencar l’aïllament. “Som pocs veïns i amb pocs serveis, però amb aquest projecte podem créixer i guanyar serveis i equipament”, diu García.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram