Tram del Quart Cinturó en obres

Tram del Quart Cinturó en obres, entre Abrera i Terrassa. Foto: Jordi Pujolar/ACN

Era l’any 1965 quan es dibuixava per primera vegada el projecte del Quart Cinturó. Una autovia paral·lela a l’AP-7 que aniria des de Vilafranca fins a Sant Celoni, passant per diferents municipis de la comarca com Terrassa i Sabadell, amb l’objectiu d’evitar que els vehicles que transitessin al llarg del corredor mediterrani haguessin de passar per dins de Barcelona. Però el projecte va quedar mort fins a principis dels anys 90, quan Josep Borrell, aleshores ministre d’Obres Públiques, Transports i Medi Ambient, el va rescatar per oferir una alternativa a les autopistes, amb autovies lliures de pagament.

Com a resposta a això, el maig del 1992 naixia la Campanya Contra el Quart Cinturó, inaugurant una lluita a base de xerrades, mobilitzacions i accions per frenar els diferents procediments administratius que s’han anat obrint per tirar endavant la via. Però això no va evitar que el 2007 es comencés a construir el tram del Quart Cinturó entre Abrera i Terrassa, que, de fet, es preveu que estigui operatiu a finals d’enguany. Un tram que se sumarà al que va de Terrassa a Sabadell, que precisament ara s’ha desencallat després que ERC, a finals de gener, donés suport a la moció del PSC sobre el Quart Cinturó per poder aprovar el pressupost de la Generalitat per a aquest any.

Amb aquest pas, s’ha tornat a posar sobre la taula la polèmica d’aquesta infraestructura. I és que mentre uns lamenten l’impacte mediambiental que suposa la seva construcció, altres com el primer secretari del PSC, Salvador Illa, reivindiquen la importància d’aquest projecte i animen els empresaris de la comarca a alçar la veu a favor del desenvolupament del territori. Una situació davant la qual els partits de la zona i les administracions han volgut pronunciar-se.

Veus a favor

“El govern de l’Ajuntament de Barberà sempre s’ha mostrat a favor del progrés i de la millora de la vida de la ciutadania, i l’extensió de la B-40 al tram que unirà la Ronda Oest de Sabadell amb Terrassa suposarà un pas endavant en aquest sentit”, expliquen a Línia Vallès des del consistori, que té al capdavant el PSC. “A més, el nou tram evitarà que els vehicles que venen de Castellar hagin de travessar Sabadell per anar a buscar la C-58 i això descongestionarà l’autopista, millorarà la interconnexió entre els diferents municipis i també la situació de la indústria i les empreses vallesanes”, afegeixen. Per això, des de l’Ajuntament de Barberà valoren positivament aquest pas, de la mateixa manera que ho fa Luis Tirado, cap de l’oposició a Ripollet i candidat del PSC al municipi, que també ha parlat amb Línia Vallès.

L’Ajuntament de Barberà està a favor de la carretera i el de Ripollet, en contra

“Serà un benefici per a tots, perquè el trànsit de l’AP-7 ens afecta a tots”, explica. “A més, el projecte es fa amb garanties mediambientals, perquè ningú vol avançar carregant-se el medi ambient”, afegeix. Tot plegat mentre, des de l’Ajuntament de Cerdanyola, on també governa el PSC, no han respost les preguntes que els ha traslladat aquest mitjà pel que fa al seu posicionament sobre el Quart Cinturó.

Veus en contra

Per la seva banda, l’alcalde de Ripollet, José María Osuna, ha explicat en declaracions a aquesta publicació que tant ell com Decidim sempre han estat “totalment contraris al Quart Cinturó”. “Creiem que el Vallès ja és un espai prou castigat per diferents vies de comunicació i un urbanisme expansiu i pensem que cal preservar els espais naturals que queden i que el Quart Cinturó posaria en risc”, detalla Osuna. “A més, cal prioritzar altres solucions i inversions, com és el cas de la xarxa ferroviària”, afegeix el batlle, que a la vegada recorda que Ripollet “és el municipi més gran de Catalunya sense estació de tren”. Una opinió en la línia del que diuen des d’ERC Vallès Occidental, que també ha reiterat el seu compromís “contra models de mobilitat caducs”.

“Entenem que el país passa per moments molt greus que necessiten un impuls pressupostari, però alhora diem ben clar que el Quart Cinturó no és el model d’ERC”, diuen, recordant també que busquen un model “respectuós amb el benestar i la salut” i que es comprometen a continuar treballant en aquesta línia.

Qüestió de temps

Així doncs, amb la polèmica servida, la comarca no té més remei que continuar expectant, a l’espera d’un pas més. I és que, segons detallen des de l’entitat ecologista ADENC, encara no hi ha ni partida pressupostària, ni estudi ambiental ni informatiu ni un projecte d’execució d’obra. Per tant, sigui com sigui, caldrà esperar per veure cap a quin costat s’acaba decantant la balança. Tot plegat mentre els socialistes, els alcaldes de Terrassa i Sabadell i els empresaris continuen fent força per iniciar la construcció i mentre els partits contraris i la Campanya Contra el Quart Cinturó prometen treballar per impedir-ho.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram