Línia Nord està d’enhorabona. Posa al carrer el número 200 del setmanari essent ja un mitjà de referència al Barcelonès Nord, potser de manera més destacada a Badalona, on hi ha una llarga tradició de premsa “de casa” de gran prestigi. En aquesta subcomarca es reconeix com enlloc la importància dels mitjans locals.

La demanda social d’informació local s’ha accentuat en els últims anys com a conseqüència de la fragmentació de l’audiència en funció dels seus interessos dins la societat de la multiinformació. Es tracta d’un procés paral·lel al viscut per l’individu des del punt de vista existencial. És a dir, el que filosòficament s’ha anomenat recerca de la identitat personal de l’individu modern, té la seva analogia en l’àmbit comunicacional. I és en el si de la societat actual on l’audiència protagonitza la demanda de mitjans locals com individualitzadors de la informació. Aquesta demanda ha estat perfectament acollida a Catalunya gràcies als mitjans de proximitat: premsa, ràdio, televisió. Res de nou, perquè és a casa nostra on primer es va viure el fenomen de la “premsa de casa”.

La resposta a aquesta demanda informativa localitzada s’ha anat realitzant des de la premsa escrita (de pagament i gratuïta) amb continguts que la satisfan (l’audiència) i amb plantejaments tecnològics i empresarials molt modestos, però que durant anys han assegurat l’estabilitat de la premsa local o de proximitat.

Línia Nord dóna continuïtat a la tradició d’un tipus de premsa molt rica a Badalona, que afavoreix la cohesió social del territori i prestigia l’actualitat de l’entorn més proper, atorgant notorietat a la informació “al detall” i, també, als anunciants, que troben al seu abast una plataforma de difusió més accessible. En realitat, la premsa local és el quilòmetre zero de la premsa!

Els primers 200 números de Línia Nord -Barcelonès Nord- i la seva excel·lent rebuda per part de la ciutadania del Barcelonès Nord, són la confirmació que la premsa local, encara avui, té una importància cabdal a la nostra societat; la premsa de proximitat prestigia a qui apareix en aquesta, informa la ciutadania, analitza i desgrana la informació, contrasta les fonts i ofereix opinions i anàlisis de tots tipus. Si bé les xarxes socials i la premsa digital d’abast general han suposat un canvi profund en el model d’informació, en cap cas han desplaçat la premsa “de casa” (i espero que en el futur tampoc la desplacin). Les previsions que apuntaven a la seva hipotètica desaparició han fracassat estrepitosament. Avui la premsa local és molt més forta que la premsa barcelonina quant a audiència, comparativament parlant.

Una altra qüestió a destacar és la gran importància de la premsa local i comarcal, per la difusió de les notícies i els esdeveniments que no tindrien cabuda a la premsa nacional, estatal o internacional, notícies locals que ens arriben gràcies a la feina dels professionals d’aquests mitjans. I també per la possibilitat de prestigi i notorietat que ofereix a les empreses petites i mitjanes que s’hi anuncien, que difícilment podrien accedir a la premsa nacional. Un anunci a Línia Nord està a l’abast de la majoria de pimes, un anunci en un diari de tirada nacional, no.

El prestigi és la clau de volta de la premsa escrita, l’afirmació: “Ho he llegit a Línia Nord”, denota la confiança dels lectors en aquesta, aconseguida en poc temps. El crèdit que es concedeix als professionals periodístics que, com els d’aquest setmanari que teniu a les mans, lluiten cada dia per dignificar la professió, és avui important, i es consolida amb la feina ben feta. I sobretot, aquest petit fenomen es compleix molt més en la premsa local que en la nacional, molt més influenciada per la política i el partidisme, i molt més esbiaixada en les seves publicacions.

I per a les empreses i anunciants, la possibilitat de prestigiar la seva empresa, amb presència en premsa escrita, és una opció molt indicada per guanyar en notorietat, per continuar dient: “Aquí estem, al vostre servei”.

Cal fer publicitat, i cal comunicar, sempre en consonància amb la importància de cada tipus d’anunciant. Fer-ho en la premsa local dona, a més de notorietat, prestigi. Prestigi, doncs, és la paraula clau quan parlem de premsa local.

Ara, l’editor, professionals i col·laboradors de Línia Nord treballen amb il·lusió i entrega per mantenir aquest prestigi aconseguit en els seus primers 200 números i ho fan amb la mirada cap al futur, adaptant el preuat contingut de proximitat a una societat en plena transformació.

Estimo necessari fer un públic agraïment al Grup Comunicació 21 per la seva publicació Línia Nord, acompanyat aquest d’un desig de feliç aniversari i que per molts anys!!!. El portal del grup fa una declaració d’intencions prou transparent: “Grup Comunicació 21 distribueix 394.056 exemplars per tota l’àrea metropolitana de Barcelona a través de la xarxa Línia, que cobreix nínxols de mercats locals, ofereix publicacions de qualitat i obté nous targets de lectors complementaris als de la premsa generalista, ja que molts d’ells no consumeixen cap periòdic de pagament.” Resultat d’aquesta filosofia: 21 capçaleres, 394.056 exemplars certificats per PGD, nous targets de lectors complementaris i segmentació local del missatge.

Queda dit, enhorabona i bon camí cap als 400 amb l’objectiu de millorar cada setmana en continguts i paginació aquesta Línia Nord –edició Barcelonès Nord- que ens hem fet nostra.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram