La participació en la vida de les ciutats, en els seus recursos, en els seus serveis i en les seves decisions, és un dret dels veïns i veïnes àmpliament recollit per la legislació. Fa pocs dies, l’Ajuntament de Badalona ha palesat el seu compromís amb el foment de la participació ciutadana en la gestió municipal donant l’opció d’opinar de manera vinculant sobre determinats capítols del pressupost.

Sincerament, crec que és un encert que els qui gaudeixin del dret de sufragi actiu en les eleccions municipals puguin exercir la iniciativa popular, opinant sobre el pressupost, presentant propostes d’acords o actuacions o projectes de reglaments en matèries de competència municipal. Aquestes iniciatives han de ser degudament publicitades de manera que puguin ser subscrites per una part important del veïnat del municipi. I fer-ho amb cura, per assegurar l’èxit. A la zona del col·legi dels pares Salesians, els fulletons explicatius es llançaven dins les escales –sense bustiar-los— el mateix dia en què s’esgotava el termini. Aquest element tan simple pot significar que l’índex de participació sigui inferior al que hauria estat. Ull, doncs.

Tornant al tema que ens ocupa. Llegeixo que els pressupostos participatius, en la seva concepció actual, tenen el seu origen el 1988 a la ciutat brasilera de Portoalegre, quan el PT de Lula va donar veu i vot als ciutadans perquè poguessin triar a què dedicar part dels diners municipal. Amb els anys la idea ha calat entre els moviments d’esquerres com una eina per promoure la participació ciutadana en la gestió pública més enllà de triar el vot cada quatre anys. El Consistori badaloní, amb bon criteri, s’ha fet seva aquesta iniciativa que ha estat ben rebuda i reconeguda la seva importància. Sens dubte, aquesta és una forma de fer política molt més enganxada al carrer i allunyada dels despatxos, reconeixent que els polítics electes han de donar la veu als ciutadans, i que aquests tinguin més poder de control i decisió sobre els principals assumptes.

La ciutadania ha de saber (i per tant, se li ha d’explicar) què és el pressupost municipal. No és tan difícil dir-li al veí que un pressupost és, senzillament, el càlcul anual, anticipat, dels ingressos previstos i les despeses estimades que ha d’afrontar qualsevol ajuntament en la seva activitat habitual. I també el perquè serveix. Cal explicar amb lletra ben gran el que fins ara era escrit en lletra menuda: el pressupost municipal de Badalona és, simplement, una eina de gestió que ajuda a ordenar les prioritats, ja que en el pressupost es detalla el destí dels diners que es gastarà. I dir-li també a la ciutadania que en el pressupost municipal es plasmen els programes i actuacions que es preveu realitzar i per als quals es destina una partida de despesa, que ara, a més, pot ser decidida pels badalonins en una part significativa.

Benvinguda la iniciativa de l’Ajuntament de Badalona. L’equip de govern ens ha mostrat que no només dissenya el seu pla d’actuacions per a l’any i amb això decideix un repartiment de les despeses en funció dels projectes que es desitgi afrontar, sinó que els mostra avançadament als ciutadans demanant-los opinió i consultant cap a on van les seves prioritats, que no necessàriament han de coincidir amb els de l’alcaldessa i la resta del consistori.

Llegeixo a Sentit Crític una lloança a la iniciativa badalonina que no m’estic de copiar: “Que Badalona, tercera ciutat de Catalunya en nombre d’habitants, aposti per elaborar els seus pressupostos municipals de manera participativa hauria de ser una notícia prou important per si mateixa. El govern format per Guanyem Badalona en Comú, ERC i ICV-EUiA ha decidit tirar endavant el projecte a la ciutat per primer cop. Però encara pren més relleu si es té en compte que Barcelona ja ha anunciat que posarà en marxa diverses iniciatives participatives en breu. Per què aquestes ciutats? Per què ara? I per què no s’havia parat atenció a la democràcia deliberativa quan fa força anys que, sense fer massa soroll, desenes de municipis catalans ja l’apliquen?”

Dolors Sabater i el seu equip s’han adonat de la importància de la participació ciutadana. Tenint en compte els avantatges que presenta la participació per a la generació d’una nova relació a Badalona entre l’Ajuntament i la societat badalonina, ha estat molt ben rebuda la iniciativa d’aquests pressupostos participatius com a instrument de materialització d’aquells avantatges, vistos en el seu real grau d’aportació o contribució a la democratització de la societat badalonina, afamada de compartir el seu futur amb els que manen des de la casa de la vila.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram