Sabater i Duran van presentar l’auditoria dilluns. Foto: Ajuntament

El govern municipal ha denunciat diverses irregularitats en el contracte de neteja viària i recollida d’escombraries, presumptament comeses entre el maig del 2010 i el desembre del 2015 per l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), adjudicatària del servei. L’executiu de Dolors Sabater va encarregar fa un any una auditoria externa per detectar possibles irregularitats i l’informe assenyala que FCC podria haver defraudat 12,8 milions d’euros a l’Ajuntament. Ara, el govern presentarà l’estudi a la Fiscalia per instar-la a obrir una investigació. Mentrestant, l’empresa continua prestant el servei a canvi d’un contracte de 22,5 milions d’euros a l’any que expira el maig del 2020.

INCOMPLIMENT DE LA LLEI
Del total de diners defraudats, 4,5 milions provindrien, segons l’auditoria, de la facturació d’imports sense respectar la llei ni el plec de condicions del contracte. Per exemple, FCC hauria revisat preus a l’alça en conceptes on la llei ho prohibeix, com la mà d’obra o les despeses financeres.

D’altra banda, l’auditoria assenyala que FCC hauria rebut diners de l’Ajuntament per serveis que no s’haurien realitzat i en alguna ocasió hauria cobrat dos cops per prestar un mateix servei. En aquest cas, el frau pujaria fins als 3,5 milions d’euros. A més, l’empresa també hauria cobrat més per la recollida de residus que allò previst en la seva oferta per ser adjudicataris del servei.

L’informe va ser presentat per Sabater i el regidor d’Espais Públics, Francesc Duran, que responsabilitza el govern del PP del presumpte frau d’FCC. “Les irregularitats han coincidit en el temps amb la pèrdua de treballadors del departament municipal de neteja viària”, diu. I és que, segons el regidor, el PP va “desmantellar el departament”, per la qual cosa es feia més difícil validar els serveis prestats per les empreses i pagar-los adequadament. Un desmantellament que el PP nega. “Quan vam entrar al govern hi havia quatre persones, exactament les mateixes que quan vam deixar-ho”, assegura el responsable de l’àrea de Via Pública en l’anterior mandat, Daniel Gràcia. Duran, però, considera que un contracte anual d’aquest cost requereix un control exhaustiu i creu que l’executiu d’Albiol va “obviar” la seva responsabilitat.

Per la seva banda, el PP ha reaccionat a l’auditoria qüestionant el seu valor jurídic. “Aquestes acusacions són un autèntic despropòsit i una mostra de la falta de coneixement absolut que tenen els responsables municipals respecte del funcionament de l’ajuntament”, defensa el president del grup municipal del PP, Juan Fernández, que assegura que l’auditoria ha estat feta per un exregidor de la CUP a Arenys de Munt. L’autor de l’auditoria ha estat assessor d’aquest grup municipal però no regidor i actualment és assessor de serveis econòmics a l’Ajuntament de Sabadell, a més de tenir una àmplia experiència en l’àmbit de la gestió de residus.

Fernández, a més, assegura que el govern ha fet públic l’informe per la pressió de la premsa després que la Fiscalia hagi obert una investigació per determinar si FCC va defraudar 800.000 euros a l’Ajuntament de Barcelona i insta Sabater a presentar denúncia. L’alcaldessa ja ha assegurat que presentarà l’auditoria a la Fiscalia.

POSSIBLE MUNICIPALITZACIÓ
El govern també s’ha compromès a millorar el control del contracte. Tot i que la situació ideal per a Sabater seria la municipalització del servei, això encara no s’ha posat sobre la taula.

En canvi, Duran confirma que hi ha una auditoria en marxa sobre el contracte de neteja d’edificis públics. Entre altres coses, es vol determinar si és viable que l’Ajuntament gestioni directament el servei, actualment prestat pel grup empresarial FCC.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram