bndacull

Concentració anterior a l’entrega de les signatures. Foto: BDN Acull

L’entitat Badalona Acull ha entregat aquest dimarts a l’Ajuntament de Badalona més de 2.000 signatures per exigir un equipament per cobrir necessitats habitacionals després del tancament de Can Bofí Vell.

L’alberg va tancar el 29 d’abril quan tenia uns 45 usuaris, part dels quals s’han instal·lat a la plaça de la Vila. El col·lectiu reclama que es reobri l’espai o un altre amb condicions similars, així com un pla per donar resposta a l’emergència habitacional. Per la seva banda, el Ple aprova aquest dimarts la nul·litat del contracte de Can Bofí Vell, que va obrir portes durant la pandèmia i sense contracte oficial donada la urgència, així com la consulta a la Generalitat sobre el procés per indemnitzar l’empresa que oferia el servei.

La tasca de Badalona Acull

La recollida de signatures l’ha impulsat Badalona Acull i el grup de suport a les persones sense llar de la ciutat, que reclamen una solució immediata per als 45 usuaris de l’equipament tancat a l’abril, però també una resposta a les necessitats de les 200 persones que viuen al carrer al municipi. “Reclamem que es doni una resposta a les necessitats habitacionals que hi ha a Badalona”, assenyala el portaveu de l’entitat, Carles Sagués.

Per aquest motiu, reclamen la reobertura de Can Bofí Vell o un centre d’acollida que a curt termini pugui cobrir la feina que s’hi feia. De la mateixa manera, plantegen al consistori quines alternatives posa sobre la taula per fer seguiment i atendre els 200 sense llar, amb serveis de dutxa o menjador, per exemple, però també quin pla d’emergència local es preveu davant dels episodis d’onada de calor que es poden registrar aquest estiu.

L’entitat també retreu a l’alcalde, Xavier Garcia Albiol, que hagi fet públiques dades mèdiques personals d’un sense sostre que va morir recentment a l’Hospital Municipal de la ciutat, un motiu pel qual l’Agència de Protecció de Dades de Catalunya (APDCAT) ha obert una investigació per vulneració dels drets de privacitat del pacient.

El govern mou fitxa

El Ple municipal d’aquest dimarts, per la seva banda, aprova la nul·litat del contracte de l’alberg de Can Bofí Vell, que assumia Saura Serveis. Fonts del consistori destaquen que el servei es va deixar de prestar perquè l’empresa va considerar que no podia continuar fent-lo amb l’important deute acumulat que hi havia de l’Ajuntament. El deute es devia al fet que no se li podien abonar les factures per la situació jurídica de manca de contracte.

L’espai va obrir portes ara fa tres anys per la irrupció de la pandèmia amb caràcter d’urgència i per donar resposta a les necessitats de la població sense sostre, donant resposta a persones adultes en situació d’exclusió social en diferents fases de la pandèmia. El març de 2021 es va iniciar un expedient de contractació d’un treball de control financer a través d’una auditoria, que va determinar que el cost del servei ofert durant el 2020 era de 625.007,86 euros, i es va procedir al corresponent abonament. El servei, però, es va continuar prestant, el març de 2022 el Diari Oficial de la Unió Europea va publicar l’anunci oficial del consistori per oferir el servei.

Els antecedents

Un mes després el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic va comunicar a l’Ajuntament la interposició d’un recurs d’una empresa interessada en la licitació. Per aquest motiu, el Servei de Contractació va trametre l’anunci al DOUE per a la publicació de la nova licitació, que es va publicar el juny de 2022, també en el perfil de contractant de l’Ajuntament. Al juliol la mesa de contractació va declarar deserta la licitació per manca d’oferta acceptable, i el març de 2023 es va obrir un nou expedient de licitació del servei, que encara no s’ha pogut adjudicar i que, per tant, continua prestant Suara Serveis.

La firma va presentar les factures corresponents als serveis oferts en els darrers tres anys, per import d’1,1 milions d’euros. El maig de 2024 la Junta de Govern Local va acordar la incoació de procediment per a la revisió d’ofici d’actes respecte dels serveis que es prestaven a Can Bofí Vell, i atorgant un tràmit d’audiència de 10 dies hàbils per a presentar al·legacions, cosa que va fer l’empresa, oposant-se a la revisió d’ofici per entendre que “no existeix causa per declarar la nul·litat per inexistència de contracte verbal, al·legant l’existència d’enriquiment injust per part de l’Ajuntament de Badalona i sol·licitant la remuneració de la totalitat dels serveis prestats per la via de la responsabilitat patrimonial, més els interessos i els danys causats a la mercantil”.

La situació postpandèmica

No obstant això, en l’expedient jurídic s’estableix que un cop acabat l’estat d’alarma per la pandèmia “no té cabuda una pròrroga extraordinària per tal de garantir la continuïtat dels serveis d’un contracte adjudicat per procediment d’emergència quan han desaparegut les causes que van motivar el mateix”. Per aquest motiu, es determina que els serveis oferts després dels dos estats d’alarma no poden seguir-se prestant sota el pretext de la urgència del procediment.

Amb tot, s’estableix que caldria pagar a l’empresa un import en concepte indemnitzatori i resarcitori, contemplant només el cost de la prestació, amb detracció del benefici industrial i d’altres concretes propis d’una relació contractual, ja que aquesta no s’ha produït.

Per tot plegat, es desestimen les al·legacions de l’empresa i es declara la contractació nul·la de ple dret, elevant al ple la proposta i per determinar que les conseqüències de la nul·litat de ple dret de la contractació, en considerar-la irregular. De la mateixa manera, se sol·licitarà dictamen a la Comissió Jurídica Assessora perquè es pronunciï respecte de la contractació dels serveis, i determinar els passos a seguir per poder abonar les factures pendents, una de 57.741 euros i una altra de 1.1674,96 euros.

Desallotjats de la plaça de la Vila

D’altra banda, el tancament de Can Bofí Vell va deixar sense paraigua els 45 usuaris fixeos de l’equipament. Part d’ells van optar per instal·lar-se a la plaça de la Vila, just davant de l’Ajuntament, per fer visible la seva situació i reclamar solucions al consistori.

“Fa dos dies els van desallotjar d’allà i els van traslladar a un espai que hi ha davant del teatre Margarida Xirgu”, explica Carles Sagués, portaveu de la plataforma Badalona Acull. És per aquest motiu que reclama una solució urgent per al col·lectiu, que se suma a les 200 persones que estimen que cada nit dormen al carrer a la ciutat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram