Aeroport

Visió aèria de l’aerport del Prat i del delta del Llobregat. Foto: Arxiu

Barcelona Global aposta per allargar 350 metres la pista curta de l’aeroport del Prat i “regenerar” la Ricarda, l’espai natural amenaçat per les possibles ampliacions de la infraestructura. L’entitat considera, a més, que l’ampliació de l’aeròdrom és un debat a abordar amb “urgència”.

Segons el grup de treball de Barcelona Global, ampliant la pista paral·lela al mar es podrien aconseguir 3.310 metres de distància d’enlairament, cosa que permetria operar als avions de grans dimensions i ampliar la capacitat de gestionar vols intercontinentals.

El soroll dels avions

Per altra banda, l’entitat defensa que, d’aquesta manera, es reduiria l’impacte ambiental a poblacions properes com Gavà. Sense anar més lluny, el soroll dels avions que passen per sobre de barris com Gavà Mar és una “línia vermella” per a l’alcaldessa del municipi, Gemma Badia, que és favorable a ampliar la infraestructura sempre que es respecti el descans dels veïns.

De la mateixa manera pensa l’alcalde de Castelldefels, Manuel Reyes, que considera condició sine qua non que l’ampliació de l’aeroport es faci respectant els nivells de contaminació acústica que generen els avions, tal com va expressar en una recent entrevista.

Sigui com sigui, des de Barcelona Global pensen que la situació actual “no és la solució”. “Els problemes hi són”, afegeixen.

Com regenerar la Ricard?

El projecte de l’associació empresarial planteja, en primer lloc, “regenerar” la zona de la Ricarda i “millorar” els espais naturals que envolten l’aeroport, que asseguren que durant els darrers anys s’han vist “degradats”. A més, també proposa “millorar l’espai humit” per les aus, una inversió que asseguren que hauria de ser assumida per Aena, actual gestor de la infraestructura.

En relació amb les qüestions tècniques de l’ampliació, expliquen que allargar la pista curta paral·lela al mar en 350 metres (sense afectar la làmina d’aigua de la Ricarda), juntament amb un allargament sense pavimentar de 300 metres més -el que s’anomena ‘clearway’-, suposarien aconseguir 3.310 metres de distància d’enlairament.

Evitar molèsties

Al seu torn, això permetria que els vols intercontinentals, que actualment s’enlairen des de la pista llarga, passin a fer-ho des de la paral·lela al mar, de manera que no sobrevolarien per sobre de Gavà. “Es reduiria l’impacte i el soroll”, ha assegurat el director d’Oncologia de la Vall d’Hebron i membre del grup de treball, Josep Tabernero. L’adequació de la pista curta permetria, per tant, gestionar més vols intercontinentals en hora punta. Barcelona Global ha remarcat que “en cap cas” la seva proposta planteja superar els límits de vols que estableix el Pla Director de la infraestructura aprovat el 1999.

Així mateix, preguntats sobre la possibilitat que alguns avions continuïn sense tenir cabuda en aquesta tercera pista, han remarcat que en cap cas l’ampliació suposarà que la infraestructura “sigui pitjor del que és ara”.  La proposta de Barcelona Global, però, és a curt-mitjà termini i no ha tingut en compte una possible pujada del nivell del mar. L’associació tampoc ha concretat quina inversió es necessitaria, tot i que ha assegurat que seria similar al que tenia previst Aena -estava disposada a invertir fins a 1.700 milions d’euros-.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram