El trànsit de passatgers ha caigut gairebé un 74% des de principis d’any. Foto: Cillian Shields / ACN

És el principal tema de conversa entre els veïns i veïnes de Castelldefels i Gavà Mar. Els ocells piulant o cantant o l’oneig del mar ha substituït el soroll dels motors dels avions que sobrevolaven les dues ciutats cada vint segons per aterrar o enlairar-se de l’Aeroport del Prat. “La situació és fantàstica” o “vivim molt feliços” són alguns dels comentaris que fan els ciutadans, que ara no veuen interrompudes les seves converses al carrer cada pocs segons pel pas d’un Boieng o d’un Airbus i només s’han de preocupar per mantenir la distància de seguretat i que no els caigui la mascareta sota el nas.

De fet, el trànsit aeri s’ha reduït tan dràsticament des del març que els més observadors han comprovat que, des de fa mesos, els pocs avions que arriben o marxen del Prat ho fan gairebé sempre entrant i sortint pel mar, sense sobrevolar cap municipi. La pista llarga, la que han de fer servir les aeronaus més grosses, ha quedat gairebé en desús.

INCÒGNITA ABSOLUTA
Aquest octubre van passar 712.283 passatgers per l’Aeroport, un 84,7% menys dels que van recórrer les terminals el mateix mes del 2019. Des de principis d’any, 11,8 milions de passatgers han circulat per l’aeròdrom, cosa que suposa una caiguda de gairebé el 74% en comparació amb les xifres de l’any passat.

Aquestes dades registrades allunyen els rècords assolits els últims anys, en què especialistes del sector asseguraven que l’Aeroport estava arribant al màxim de passatgers que podia assumir i, per això, Aena anunciava els plans per construir una terminal satèl·lit i allargar la tercera pista per poder acollir els avions més grossos de les aerolínies.

Però tot i que el coronavirus ha suposat un sotrac immens per a la majoria de companyies aèries, Carmen Torres, sòcia de l’Associació de Veïns de Gavà Mar, i Manuela García-Cuenca, portaveu de la Plataforma Preservem Castelldefels, coincideixen a l’hora de valorar el futur del sector aeronàutic i dels plans de creixement de l’Aeroport del Prat.

“Ara la cosa està totalment parada, però la preocupació la tenim”, comenta Torres, que vol evitar que “l’any que ve comencin a sac” amb les obres. El dubte és “si Aena pot fer-ho, si té recursos” per tirar endavant aquests projectes. Si realment pogués, llavors caldria “veure quins plans té”. García-Cuenca encara va més enllà i assegura que “tard o d’hora l’amenaça tornarà” i recorda que “si no es resol, si no queda clar que no hi haurà pistes independents, que no hi haurà ampliació, sempre hi haurà l’amenaça”. I és que perquè l’Aeroport pugui augmentar el trànsit d’avions i de passatgers que acollia abans de la pandèmia, més enllà de les ampliacions que es plantegen, un dels punts clau seria el canvi de funcionament de les pistes.

La lluita veïnal i de les administracions del territori ha aconseguit que, fins ara, El Prat funcioni amb pistes segregades, és a dir, que per una pista es facin els enlairaments i per l’altra els aterratges. Però això limita molt el nombre d’avions que es poden enlairar o aterrar a l’Aeroport. El que permetria augmentar enormement els aterratges i els enlairaments és que es poguessin fer per les dues pistes, que serien independents. Però això incrementaria molt el soroll sobre les ciutats del Delta.

APOSTA SOSTENIBLE
Tot i que la incertesa és la tònica general del sector aeri, García-Cuenca i Torres també coincideixen a l’hora de plantejar quin ha de ser el futur de l’Aeroport i de les aerolínies. Per a l’aeròdrom, les dues consideren que s’ha d’apostar per desviar part del trànsit, bàsicament les companyies de baix preu, als aeroports de Girona i Reus, per tal de descongestionar El Prat.

Sobre els avions, Torres considera que s’ha d’invertir en investigació per aconseguir avions menys contaminants, més sostenibles i més silenciosos, que redueixin l’impacte que deixen sobre el Delta a l’hora d’aterrar o enlairar-se. García-Cuenca encara va més enllà i, personalment, considera que caldria plantejar un model de turisme i de viatjar més sostenible a mitjà termini.

Altres afectats per la crisi del sector

A Gavà i Castelldefels hi viuen molts treballadors del sector aeri, on l’aturada ha comportat ERTOs i, fins i tot, la possibilitat de prejubilacions en un sector totalment aturat des de mitjans de març. El fre del turisme també ha deixat sense clients els hotelers i els restauradors.