comissió aeroport

Un moment de la reunió d’aquest matí entre governs. Foto: Lluís Síbils/ACN

Representants de la Generalitat i del govern espanyol s’han reunit aquest migdia per constituir la comissió bilateral que ha d’abordar el futur de l’aeroport del Prat i la seva governança. En aquest sentit, les dues parts han acordat crear diversos grups de treball que es constituiran en les pròximes setmanes i que seran paritaris, és a dir, formats pel mateix nombre de representants de cada administració.

A més, els governs català i central s’han instat a tenir enllestides i presentades les seves propostes per al futur de l’aeròdrom abans de finals d’any. Així ho ha explicat almenys el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, en sortir de la reunió amb els membres del ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. “Hem de pensar en gran, a futur, i en quin ha de ser el model aeroportuari català tenint en compte tots els aeroports del país”, ha expressat Sanglas, que deixa clara l’aposta del Govern per un sistema “multipista”, és a dir, que compti amb els aeroports de Girona i Reus, degudament connectats per via ferroviària, una alternativa que fa temps que reivindiquen des de l’Ajuntament del Prat, que són contraris a ampliar l’aeroport barceloní.

Sostenible, poc sorollós i amb més connectivitat

A més, Sanglas ha apuntat que l’aeroport del Prat ha de ser una infraestructura que respecti el medi ambient i els veïns de la zona propera a les instal·lacions –amoïnats pel possible augment del soroll dels avions que hi passen per sobre-, sense renunciar, això sí, a una connectivitat internacional més gran. Preguntat sobre com s’ha de fer tot això, Sanglas no ha donat cap detall més. “Veurem per on passa aquesta solució”, s’ha limitat a respondre.

Amb tot, ara per ara es desconeix quantes comissions hi haurà ni qui en formarà part. De moment, Sanglas ha obert la porta a la incorporació d’experts independents. Les comissions hauran de tractar qüestions de futur de la infraestructura, de la governança i de les connexions ferroviàries.

Pel que fa a aquest últim punt, Sanglas ha pronosticat que serà el tema que menys controvèrsia generarà entre els dos governs. I és que, segons ha assenyalat, hi ha un “acord total” en matèria ferroviària, després que el ministeri ja hagi presentat els projectes previstos per a l’aeroport de Girona i ja hagi començat a treballar en el de l’estació intermodal de Reus.

Sanglas posa en dubte a Sánchez-Llibre

Preguntat sobre les declaracions d’aquest matí del president de Foment del Treball, Josep Sánchez Libre, en què assegurava que el president de la Generalitat, Pere Aragonès, li havia expressat el compromís del Govern per “possibilitar que l’ampliació del Prat sigui una realitat”, Sanglas ho ha posat en dubte. “Si té aquest compromís, a nosaltres no ens l’ha fet arribar el president de la Generalitat”, ha dit.

Per part de la Generalitat, han assistit a la reunió celebrada a la seu del departament de Territori el secretari de Mobilitat, Marc Sanglas; el president i conseller delegat d’Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate; i el director general de Coordinació Interdepartamental, Marc Ramentol. Mentre que per part del Ministeri de Transports i Mobilitat, hi ha anat el secretari general de Transports Aeri i Marítim, Benito Núñez; el director general d’Aviació Civil, David Benito, i el tècnic de la Direcció general d’Aviació Civil, Andrés López.

Crítiques de Zeroport

La plataforma Zeroport, contrària a l’ampliació de l’aeròdrom, ha sortit al pas per criticar que la comissió creada avui “prioritza” l’agenda dels empresaris per davant de les polítiques ambientals o socials. “La capacitat de l’aeroport no ha quedat petita, sinó que és excessiva”, han dit aquest dijous a través d’un comunicat.

A més, l’entitat creu que no és compatible cap ampliació de l’aeroport amb la preservació i millora del medi ambient, i denuncia que dir el contrari és un “flagrant engany ciutadà”. Defensen que el sector de l’aviació està “absolutament lligat” a les emissions i afegeixen que no hi ha garanties significatives de substituir els combustibles fòssils en un futur pròxim.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram