Port

Zona de càrrega i descàrrega de mercaderies del port. Foto: Norma Vidal/ACN

La plataforma Zeroport ha presentat una esmena a la totalitat al Pla Director Urbanístic (PDU) de la terminal logística intermodal del Port de Barcelona, que afecta la capital catalana i el Prat. Aquest projecte va tirar endavant el novembre del 2021, fruit de l’acord a quatre bandes entre els ajuntaments de Barcelona i el Prat, la Generalitat i el Port, i té la voluntat de millorar la connexió ferroviària cap a la infraestructura. En concret, el pla ha de culminar amb la construcció de quatre noves terminals ferroviàries, que se sumarien a les dues ja existents. De fet, el pla busca impulsar el transport ferroviari en detriment del trànsit viari, més contaminant.

Sigui com sigui, des d’un primer moment els col·lectius ecologistes van sortir al pas per denunciar un projecte que consideren nociu per als espais naturals del Delta. Si l’any passat Depana va denunciar que aquest planejament és “insostenible” i en va reclamar l’arxivament, ara Zeroport, si bé l’any passat també va pronunciar-se en aquesta línia, fa un pas per exigir la paralització del PDU. “Trinxa més el Delta”, resumeix el col·lectiu ecologista.

Augment del trànsit

Així, ha explicat que un dels objectius bàsics del PDU és requalificar els terrenys per construir les terminals ferroviàries citades, que haurien de permetre substituir el transport de mercaderies que ara es fa en camió pel ferrocarril i avançar cap a la sostenibilitat del Port. Amb tot, ha indicat que el redactat del PDU reconeix que “les noves infraestructures que es desenvoluparan faran que augmenti en un 27% el nombre de vehicles que entren i surten de la zona”.

Això és així, argumenten des de la plataforma,  perquè, a banda del traspàs de mercaderies del Port que passaran del camió al tren (del 15% al 30%), està prevista una terminal on entraran i sortiran camions a carregar i descarregar, i, alhora, es preveu ampliar la zona logística del Prat fins a ocupar la totalitat dels terrenys disponibles. “És fals el suposat benefici ambiental del PDU, i denunciem que, de fet, servirà per provocar un augment de la contaminació a l’àrea metropolitana de Barcelona”, ha apuntat Zeroport.

“Interès general”

En aquest sentit, durant la presentació del PDU el novembre del 2021, l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, va assegurar que el pla respon a les necessitats del Port, però també a “l’interès general”. Ho va dir perquè el projecte contempla la reubicació de gairebé 21 hectàrees de zona verda, però també compensacions ambientals.

Es tracten de 21 hectàrees de zona verda que hi ha a la llera del riu Llobregat i el Corredor Verd Parc Agrari-Parc de Montjuïc. L’aleshores tinenta d’alcaldia d’Ecologia i Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, va destacar la “qualitat” de les noves zones verdes, que s’habilitaran tant al terme municipal de Barcelona com del Prat.

Noves zones verdes?

Amb tot, des de Zeroport han assenyalat que per complir amb els necessitats d’espais lliures i alhora ampliar al màxim la zona logística, el PDU trasllada una bona part dels espais verds lliures fora de l’àmbit de l’antiga llera i els ubica al marge dret del riu, al terme municipal del Prat. “Aquests terrenys ja són avui espais verds i lliures i, fins i tot, una bona part es troba dins el Parc Agrari”, ha recordat Zeroport, que ha remarcat que no és cert que s’estiguin creant nous espais verds. A més, ha afegit que d’acord amb el PDU “es converteix terreny agrícola en parc urbà, eliminant-ne el potencial ús agrari futur”.

A més, Zeroport ha assenyalat que el PDU se centra en l’antiga llera, un indret que el Port ha anat deixant que es degradi i l’ha malmès “expressament”.

Sigui com sigui, el PDU contempla una inversió de 600 milions d’euros per actuar sobre 69 hectàrees del Prat i Barcelona. Aquesta nova infraestructura està prevista en el macroprojecte de corredor mediterrani.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram