El Prat Depana

Una de les zones contaminades amb cromites. Foto: Depana

Nou front ecologista a la comarca. El mes de novembre es va presentar un avanç del Pla Director Urbanístic (PDU) de la terminal logística intermodal del Port de Barcelona, un projecte fruit de l’acord de quatre administracions –els ajuntaments del Prat i Barcelona, el Port de Barcelona i la Generalitat– que té la voluntat de millorar la connexió ferroviària cap al port. En concret, el pla ha de culminar amb la construcció de quatre noves terminals ferroviàries, que se sumarien a les dues ja existents. De fet, el pla busca impulsar el transport ferroviari en detriment del trànsit viari, més contaminant.

L’acord ha arribat després de dos anys de converses entre les quatre administracions i suposarà una inversió de 600 milions d’euros. Aquesta actuació està prevista en el Corredor Mediterrani i s’implementarà sobre 68,8 hectàrees de terrenys del Prat i de Barcelona.

La qüestió és que aquest PDU preveu la reubicació de 20,84 hectàrees de zona verda de la llera del riu Llobregat cap al Parc Agrari. En aquest sentit, Depana denuncia que aquest planejament urbanístic és “insostenible” i ha reclamat que s’arxivi. L’associació ha presentat al·legacions al departament d’Acció Climàtica perquè siguin incloses en aquest procediment. Francesc Espinal, membre de Depana, assenyala a Línia Mar que la reubicació de les zones verdes “no té ni cap ni peus”, atès que les fan passar del marge esquerre al dret, on ja hi ha zones protegides. “És el marge esquerre el que han de protegir”, apunta Espinal.

Avaluació de l’impacte ambiental

Depana també posa de manifest que el PDU no disposa d’una Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) que l’avali, ja que la darrera data del 2007, quan es va pensar un primer projecte per proveir el Port d’un accés ferroviari connectat amb el corredor del Llobregat. Tot i que el DIA va ser prorrogat el 2013, l’entitat ecologista considera que no és vigent “tant pels canvis que ha patit el projecte com per les transformacions ambientals que hi ha hagut”. Espinal també recorda que la infraestructura projectada al PDU es faria a tocar d’una zona que està catalogada d’Important Bird Area (IBA), un àmbit d’alta importància per a les aus que podria quedar afectat pel planejament.

Tanmateix, ja s’han iniciat els tràmits per fer una valoració ambiental del pla. De fet, per llei és necessari fer una avaluació ambiental estratègica (AAE). A més, fonts municipals de l’Ajuntament del Prat, una de les parts implicades en el pla, han destacat que més endavant caldrà concretar la neteja de sòls contaminants a la zona. I és que Depana denuncia que el PDU no preveu cap actuació per descontaminar els solars al voltant de la llera del riu en alguns dels seus últims trams. El 2011, Depana i SOS Delta van denunciar abocaments il·legals de residus com el crom hexavalent, un material cancerigen, resultat de l’activitat de l’empresa PESA, la fàbrica de la qual va ser tancada i enderrocada els anys 90. Durant els 80, la Fiscalia va investigar aquesta empresa per contaminació, però tres dècades més tard la zona continua contaminada.

Sigui com sigui, les administracions implicades hi veuen avantatges urbanístics i ambientals. L’alcalde, Lluís Mijoler, considera molt positiu l’acord i en destaca que pot garantir “l’equilibri del Delta” perquè hi hagi una “frontissa verda i sostenible” del Prat cap al sud.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram