Port Barcelona

Un vaixell amb contenidors al Port de Barcelona. Foto: Aina Martí/ACN

Les plataformes Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet reclamen l’aturada dels projectes de creixement que hi ha plantejats a hores d’ara al Port de Barcelona. En un comunicat conjunt, les dues associacions alerten dels efectes nocius que aquestes ampliacions tindran sobre el medi ambient. “El Port de Barcelona continua amb els seus plans d’expansió al delta del Llobregat, sense tenir en compte la crisi climàtica, de biodiversitat, energètica i de materials que globalment ja està impactant a tots els àmbits i que s’està intensificant”, avisen.

De fet, recorden que la darrera ampliació del port, que es va emmarcar en l’anomenat Pla Delta, va suposar la pèrdua de més de 300 hectàrees d’espai agrícola i natural, que van donar pas a una zona logística.

En aquest sentit, les dues plataformes asseguren que el Port de Barcelona emet 2,8 milions de tones de CO2 l’any, el que el convertiria en el cinquè port que més gasos d’efecte hivernacle emet de tot el continent. A més, el port barceloní seria el responsable d’entre un 9 i un 15% de la contaminació per partícules de la capital catalana.

Els tres projectes en marxa per ampliar el Port

Amb tot, ara mateix hi ha sobre la taula tres projectes que pretenen ampliar la superfície i la capacitat del Port de Barcelona. Es tracta de l’ampliació del moll adossat per a dues noves terminals de grans creuers, l’ampliació de la Terminal Prat de BEST i el Pla Director Urbanístic (PDU) per impulsar la Terminal Intermodal.

Les organitzacions alerten que aquestes actuacions busquen ampliar la capacitat tant de mercaderies com de passatgers, i afirmen que això suposarà més contaminació i més emissions de gasos amb efecte hivernacle. A més, auguren una nova pèrdua d’espais agrícoles i naturals del Delta del Llobregat.

Sobre el PDU, asseguren que “no té cobertura legal”, ja que la declaració d’impacte ambiental de les actuacions previstes va caducar fa anys. Entre altres, recorden que amb aquest planejament es projecten quatre noves terminals ferroviàries i dos nous eixos viaris.

Sobre l’antiga llera del riu, recorden que hi ha sis hàbitats d’interès comunitari i un de prioritari, així com persones vivint en situacions d’infrahabitatge. A més, afirmen que hi ha una zona contaminada amb crom hexavalent.

Decreixement

En contraposició a aquests projectes, els ecologistes han reclamat que s’impulsi un pla de decreixement del trànsit marítim per assolir la reducció de les seves emissions de gasos amb efecte hivernacle en una dècada. A més, demanen aturar el PDU de la Terminal Intermodal, descontaminar i renaturalitzar l’antiga llera del riu Llobregat i impulsar un procés participatiu social per decidir el model urbanístic i territorial.

Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet han instat al Port a corregir i pal·liar els “gravíssims” impactes que els dics que ha construït mar endins estan provocant en el litoral del delta del Llobregat, abans d’impulsar nous projectes. Alerten que la regressió del delta està arribant a situacions límit. Afegeixen que el PDU inclou la creació de nous espais verds, però denuncien que una gran part d’aquests no seran en l’àmbit del Port sinó que es traslladaran a sòls agrícoles del Prat que ja són verds actualment.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram