ple castelldefels

Un moment del Ple on es va parlar dels polèmics vehicles de la neteja. Foto: Ajuntament de Castelldefels

El grup de Movem En Comú Podem de Castelldefels acusa a l’ajuntament castelldefelenc de “negacionista climàtic” per comprar vuit vehicles per a la neteja de la ciutat que funcionen amb combustible dièsel. “Ara que poden adquirir vehicles nous per a la recollida de residus i la neteja viària, ho fan d’esquena als criteris de sostenibilitat ambiental”, va criticar el regidor de Movem, Ramon Morera, durant la darrera sessió plenària del desembre.

El servei de neteja, que va ser municipalitzat pels anteriors governs progressistes, està en procés de renovació de la flota, tal com va explicar el tinent d’alcaldia del PP, David Solé. “Hem estudiat totes les alternatives”, va reconèixer durant la sessió plenària. Així i tot, per als comuns la decisió del govern de PP i SOM és nociva per al medi ambient. “Aquests nous vehicles podrien ser de gas, hidrogen o híbrids”, va reblar Morera.

El perill de la contaminació del trànsit

Els comuns, a més, recorden que la Unió Europea treballa un calendari de desaparició dels vehicles dièsel de cara al 2035, ja que representen una gran font de contaminació ambiental en les ciutats. De fet, segons un estudi del Centre Nacional de Supercomputació de Barcelona del 2021 que citen els morats, el 20% de la pol·lució per diòxid de nitrogen a l’àrea metropolitana és atribuïble a les emissions procedents dels motors dièsel. Sense anar més lluny, l’any passat l’Institut de Salut Global de Barcelona va alertar que la meitat de les morts que es produeixen a la metròpoli estan associades a la contaminació produïda pel trànsit.

És per tot plegat que Movem ha denunciat la situació. La seva portaveu, Candela López, va avisar, a més, que els vehicles actuals es van adquirir fa només sis anys, i creu que és “del tot impossible” que ja estiguin obsolets. Sigui com sigui, el govern municipal de Manuel Reyes ha tirat endavant, amb el suport dels seus soci de govern de SOM, un aval bancari de quatre milions d’euros per a l’adquisició de set camions de recollida d’escombraries i quatre màquines més escombradores, vuit dels quals s’alimenten de dièsel.

Una opció més econòmica

Tanmateix, des del govern van explicar que la decisió d’optar per vehicles dièsel té a veure amb la rendibilitat econòmica. Així ho va assenyalar el tinent d’alcaldia Solé, que va recordar que els recursos de l’Ajuntament “són limitats” i que comprar vehicles, per exemple, de gas, hauria suposat un increment dels costos a llarg termini. En aquest sentit, Solé va explicar que els camions i escombradores que funcionen amb gas han de proveir-se dos cops al dia i que, a causa del cost d’aquest combustible, la despesa es dispararia, cosa que no passa, va argumentar, amb el dièsel. Aquesta és la raó per la qual el consistori ha optat per comprar vehicles més sostenibles i d’altres que funcionen amb dièsel, una opció mixta que permetrà tenir, en paraules de Solé, una “flota polivalent” per no haver de gastar tants diners.

Amb tot, aquesta setmana s’ha fet públic que l’Ajuntament del Prat ha comprat quatre vehicles elèctrics per dotar la flota municipal. El febrer de l’any passat el consistori pratenc va posar en marxa una flota compartida de vuit vehicles elèctrics que la va situar com la més gran de Catalunya i que, un any més tard de la seva estrena, segons comenten des de l’Ajuntament del Prat, ha permès l’estalvi de nou tones de CO2.

El carril bici de la Pineda

En relació amb la compra dels vehicles dièsel i el medi ambient, els comuns també van lamentar que el govern de PP i SOM no hagi fet marxa enrere amb el seu projecte de desmantellament del carril bici de l’avinguda Pineda. Durant la sessió del desembre hi va haver membres de la plataforma en defensa del vial al Ple, que van demanar al govern municipal la creació d’una taula de treball amb partits polítics, veïns i entitats per assolir una “resposta consensuada a l’actual projecte”, que contempla crear una zona de circulació compartida a 20 quilòmetres per hora entre cotxes i bicicletes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram