Contaminació

La contaminació a Barcelona genera milers de morts cada any. Foto: Natzaret Romero/ACN

La contaminació mata. Cada any, a la metròpoli, moren 3.500 persones de forma prematura i 1.800 són ingressades a l’hospital per causes cardiorespiratòries, segons apunta l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

En aquest sentit, la regió és la sisena d’Europa en morts causades per les partícules de NO2 i la número 157 en morts atribuïbles a les partícules PM2,5. En ambdós casos és la segona regió amb més mortalitat de l’estat espanyol, tal com apunta una investigació l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal).

Recentment, però, investigadors de la mateixa organització han fet un pas més per entendre per què es produeixen aquestes morts, i han pogut concretar quines són les activitats humanes que contribueixen en major grau a la mortalitat associada a les partícules PM2,5 i NO2.

Morts per PM2,5

L’estudi afirma que en les més de 850 ciutats estudiades, “les xifres mostren que la font que més contribueix a la mortalitat associada a partícules PM2,5 són les emissions generades pels habitatges”.

En el cas de l’àrea metropolitana es compleix aquest regla, ja que la causa que més contribueix a la mortalitat associada a les partícules de PM2,5 són també els habitatges. La xifra se situa en el 26,7% del total de la mortalitat per contaminació associada al PM2,5. Es refereix a contaminació relacionada amb escalfar, refredar una casa, per exemple.

La segona causa que més contribueix a la mortalitat associada a les partícules de PM2,5 és la indústria amb un 16,4%. Per darrer trobem el transport (12,9%), els vaixells (11,8%) i l’agricultura (11,7%). L’aviació, per contra, només representa el 0,55%.

Morts per NO2

Pel que fa a les partícules de NO2, aquí la responsabilitat de les morts és més evident. A tota Europa pràcticament la meitat de la mortalitat associada a les partícules de NO2 és atribuïble al transport.

Succeeix el mateix a Barcelona, on el transport contribueix al 47,9% de la mortalitat associada al NO2. Per darrer trobem els vaixells (16,4%), la indústria (8,7%), les cases (8,2%), l’energia (7,8%) i l’aviació (7,5%).

WhatsAppEmailXFacebookTelegram