Salvem Pineda

Juan Antonio Flecha llegeix el manifest a favor del carril bici a l’avinguda de la Pineda. Foto: Línia Mar

Va ser una promesa electoral i un dels puntals del discurs de Manuel Reyes durant la campanya electoral, i molt abans. Recuperar el doble sentit de la circulació a l’avinguda de la Pineda de Castelldefels, eliminat per l’anterior govern progressista per fer-hi cabre un carril bici, va ser un dels principals compromisos d’un Reyes que va fregar la majoria absoluta el passat 28 de maig. Poc després de ser investit alcalde amb el suport de SOM, Reyes va comentar en una conversa amb Línia Mar que el seu govern estava treballant per recuperar el doble sentit a l’avinguda de la Pineda.

Doncs bé, la darrera Junta de Govern va donar el vistiplau al projecte de recuperació del doble sentit, cosa que ha provocat una reacció contundent tant des dels partits de l’oposició com d’un grup de veïns que, agrupats al voltant d’una nova plataforma, ahir van escenificar el seu rebuig als plans del PP per a l’avinguda.

Neix una plataforma

Sota el nom de l’Avinguda de la Pineda no es toca, ahir a la tarda els membres impulsors van celebrar una assemblea a l’Ateneu Arreplegades de Castelldefels, on van explicar el projecte del PP per recuperar la doble circulació i, per tant, eliminar del carril bici segregat. Es va llegir un manifest, per part de l’exciclista professional Juan Antonio Flecha, veí de la ciutat i ferm defensor de la mobilitat en bicicleta. “La meva generació va créixer amb el cotxe, però hem d’ensenyar a les noves que no només existeix el vehicle per moure’s”, va afirmar l’esportista, que s’ha involucrat en el naixement d’una plataforma que va començar a córrer fa aproximadament un mes.

El grup es defineix com una “plataforma ciutadana no partidista” –de fet, tot i el suport que alguns partits de l’oposició els han expressat, els van demanar que no assistissin a l’acte per evitar ser vinculats amb interessos polítics–, que reuneix diferents sensibilitats amb l’objectiu comú de defensar la “sostenibilitat ambiental, la salut pública i la mobilitat sostenible”.

“Un retrocés”

Per tot plegat, defensen a ultrança la configuració actual de l’avinguda de la Pineda, amb el carril bici segregat que va construir l’anterior govern d’esquerres. És per aquesta raó que consideren que els plans del PP de fer marxa enrere són un “retrocés” en els drets del veïnat, ja que “es prioritza el trànsit rodat tradicional”, la qual cosa “incideix negativament” sobre el medi ambient. És per aquest motiu que denuncien “manca de transparència” del govern del PP i SOM.

De fet, el partit municipalista, liderat per l’exregidor socialista Nico Cerpa, no es mostra del tot convençut amb la voluntat del seu soci de govern. “Respectar la configuració actual, aquest és el posicionament de SOM Castelldefels respecte del carril bici”, afirma de manera clara Cerpa, però “des del carrer Molinot fins a la seva finalització”, és a dir, en el segon tram de l’avinguda.

pineda bicis

El carril bici de l’avinguda de la Pineda. Foto cedida

I és que Cerpa diu veure bé “afavorir la circulació compartida” entre vehicles i bicicletes, “única i exclusivament” en el primer tram de l’avinguda, entre Constitució i Molinot, un àmbit de carrer de 200 metres. Sense anar més lluny, aquesta primera secció formaria part de la fase 1 del projecte que vol impulsar el PP, i que segons ha explicat el tinent d’alcaldia del PP, David Solé, en declaracions a El Far, es pretén que sigui una zona de circulació a 20 quilòmetres hora que comparteixin cotxes i bicicletes. Sobre aquesta qüestió, Solé nega, en paraules recollides pel citat mitjà, que pretenguin desmantellar el carril bici.

L’oposició surt al pas

No ho veuen tan clar els partits de l’oposició, que fa uns dies van emetre un comunicat conjunt denunciant que el govern de PP i SOM tenen la voluntat d’eliminar el carril bici a l’avinguda Pineda. “És un exemple de mobilitat urbana sostenible des de la seva inauguració el 2019”, defensen PSC, ERC, Movem i Junts. “El PP fa honor a la seva condició de partit negacionista del canvi climàtic”, etziba la líder dels comuns i exalcaldessa, Candela López, que recorda que la política de desmantellament de carrils bici va en línia amb la dels governs municipals de PP i Vox arreu de l’Estat.

El pont de la C-31

Des de la plataforma, tot i comptar amb el suport de l’oposició, prefereixen primer sumar el màxim de suports veïnals, i és per aquest motiu que alguns pares de les escoles de la zona de l’avinguda de la Pineda, que fan servir el carril bici per moure’s, han iniciat recollides de firmes per exigir la pervivència del vial. En aquest sentit, denuncien que l’eliminació del carril bici és “incoherent” amb les actuals obres del proper pont de la C-31, que contemplen un carril per a bicicletes.

A més, qüestionen el pressupost del projecte de Reyes, d’uns 250.000 euros, que titllen “d’administració ineficient” dels recursos públics, que es dedicaran a eliminar una infraestructura que va en la línia, recorden, dels postulars de la Unió Europea en matèria de sostenibilitat. Sobre aquesta qüestió, Solé va explicar a El Far que part dels 251.000 euros es destinarien a solucionar problemes relacionats amb l’enfonsament dels pous pluvials a la Pineda, ocasionats, assegura, pel pas dels vehicles pesants.

Mobilitzacions

Ara per ara, des de la plataforma avisen que tenen previst fer una bicicletada el 22 d’octubre, a tocar del Dia Mundial del Medi Ambient –que se celebra el 24 d’octubre– i una protesta davant del Ple del dia 27. A més, conviden als veïns a fer al·legacions al projecte de Reyes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram