L’assistent virtual de la Seguretat Social està disponible en tot moment. Foto: Pexels

Aquest és el missatge flotant que apareix a la cantonada inferior dreta de la teva pantalla quan entres a la pàgina web o a la seu electrònica de la Seguretat Social. Qui et parla és un assistent virtual creat per facilitar les consultes i els tràmits en línia, que s’han fomentat aquest any arran de la pandèmia. Està disponible a qualsevol hora els 365 dies de l’any.

LLENGUATGE PLANER
ISSA (el nom és una combinació dels conceptes Intel·ligència Artificial i Seguretat Social) és un chatbot o bot de conversa en castellà que entén el llenguatge escrit natural i planer i té la capacitat de resoldre dubtes.

El Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions ha posat aquesta nova eina a disposició de la ciutadania perquè tothom pugui accedir a informació útil i rebre orientació a l’hora de fer ús dels diversos serveis que ofereixen el web i la seu electrònica de la Seguretat Social, com ara la sol·licitud de la pensió de jubilació o la tramitació de l’Ingrés Mínim Vital, per posar només un parell d’exemples.

PROP DE 40 SERVEIS
Concretament, en el chatbot s’han implementat els 37 serveis més demandats pels ciutadans d’acord amb les dades històriques d’ús, tal com detalla el Ministeri. A més, també s’han incorporat les preguntes més freqüents que reben les entitats i s’han tingut en compte les excepcionalitats causades pel coronavirus i que afecten la presentació de sol·licituds.

En fer clic al missatge flotant on apareix l’assistent virtual, pots escriure la teva pregunta si ja la tens clara o pots clicar una de les opcions que t’ofereix el bot: ‘Ingrés Mínim Vital’, ‘Covid-19’, ‘Pensió jubilació’, ‘Alta Seguretat Social’ i ‘Altres’. En el primer cas, per exemple, ISSA explica quins són els requisits i la documentació per accedir-hi, com funciona el procés de sol·licitud i quina és la quantitat a rebre.

Des del Ministeri recorden que, més enllà dels temes més habituals actualment, l’assistent virtual serveix per sol·licitar altres prestacions, com la de naixement i cura del menor, i per preguntar, entre altres coses, com demanar la vida laboral, com donar-se d’alta com a autònom o com tramitar l’alta d’un treballador de la llar.

EM PUC REFIAR D’ISSA?
Potser els més reticents a utilitzar les noves tecnologies es faran aquesta pregunta. La resposta és fàcil i rotunda: sí. L’assistent ISSA està capacitat per mantenir converses i oferir respostes basant-se en la informació oficial de la Seguretat Social. Els ciutadans poden formular les consultes que desitgin fent servir les seves pròpies paraules i, automàticament, el chatbot identificarà què necessiten i els oferirà una resposta.

MILLORA CONTÍNUA
ISSA és un dels pocs assistents virtuals que existeixen en l’àmbit de les administracions públiques a l’estat. Destaca, a més de per ser una eina pionera en el seu context, per abastar els diversos serveis i prestacions que engloba una administració tan complexa com la Seguretat Social.

Per si no n’hi hagués prou, es troba en un estat de millora contínua, ja que incorpora una tecnologia d’aprenentatge automàtic que permet que l’assistent s’adapti a les noves necessitats que sorgeixin i vagi introduint nous continguts de forma accelerada.