Josep Xurigué

El director del projecte de la Capitalitat Europea, Josep Xurigué, durant la gira europea de la Fundació Barcelona Comerç. Foto: Barcelona Comerç

La Fundació Barcelona Comerç continua el seu camí per aconseguir definitivament la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat per a la ciutat. Es tracta del projecte que l’entitat ha dirigit i impulsat, juntament amb Vitrines d’Europe i amb el suport de les administracions, que col·locaria Barcelona com la primera ciutat capital del comerç local d’Europa amb l’objectiu de protegir arreu del continent aquest model tan característic barceloní i català i també d’altres llocs europeus.

Així doncs, durant el mes de març, Barcelona Comerç va fer una ruta per diversos països d’Europa per continuar explicant el projecte i, alhora, participar en diverses conferències sobre la situació actual i el futur del comerç de proximitat.

Bèlgica, protagonista

La gira europea va començar el 7 i 8 març a la ciutat de Gant, a Bèlgica, on la delegació de l’entitat comercial formada pel seu president, Pròsper Puig, el director, Alfons Barti, i el director tècnic del projecte de la capitalitat, Josep Xurigué, van presentar la proposta a tècnics dels principals ajuntaments europeus. “La trobada ens va permetre fer relacions amb aquests ajuntaments i conèixer els seus models”, explica Xurigué a aquesta publicació.

Gant només va ser la primera ciutat belga que la comissió de Barcelona Comerç va visitar del país. I és que l’11 de març van anar a Brussel·les per participar en una taula rodona organitzada per l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic  (OCDE) per debatre sobre “la salut del petit comerç a les ciutats europees”, segons comenta Xurigué. Durant l’acte es va parlar sobre els indicadors econòmics i socials que el petit comerç necessita per mesurar el seu impacte. En aquest sentit, la delegació de Barcelona Comerç va exposar la necessitat d’assegurar “la formació, els oficis i el relleu generacional al sector per reforçar la seva rellevància en el teixit social dels barris i municipis”. També es va posar al damunt la taula la importància del comerç minorista en el manteniment de la qualitat del paisatge urbà dels pobles i ciutats per evitar la seva homogeneïtzació i per combatre “l’amenaça de l’evolució dels preus del lloguer”.

Barcelona ho té tot de cara per ser la primera capital europea del comerç de proximitat

El 12 de març Xurigué també va participar en la trobada de la Comissió Europea a Brussel·les amb els gairebé 300 representants de tot l’ecosistema europeu, i on la presidenta del Comitè de Peticions del Parlament Europeu, Dolors Montserrat, va posar en valor el projecte de la capitalitat i la seva contribució a la millora de la vida a les ciutats, barris i municipis i també va remarcar la importància d’un projecte com el de la Capitalitat per fer front als reptes relacionats amb la sostenibilitat i la digitalització que té el petit comerç.

El darrer capítol de la gira va ser a Roma el passat 20 i 21 de març a l’Assemblea General d’Independent Retail of Europe, una de les principals entitats comercials independents europees, on es van ratificar diferents compromisos, com ara l’aposta per fomentar la competitivitat de l’ecosistema comercial, un marc regulador d’acord amb la realitat del comerç de proximitat i minorista o garantir una doble transició verda i digital per a un sector que ocupa 30 milions d’autònoms i treballadors i representa l’11,5% del PIB europeu.

Així, amb aquest mes de gira per Europa, Barcelona Comerç fa un últim impuls per a la divulgació del projecte de la Capitalitat Europea, a més de fer xarxa.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram