Collboni

Foto: Joanna Chichelnitzky

Jaume Collboni esprem les últimes setmanes abans de les eleccions municipals del pròxim 28 de maig. En aquesta entrevista amb Línia Horta-Guinardó, el candidat del PSC a l’alcaldia de Barcelona repassa les principals qüestions que han marcat el mandat al districte.

Pot garantir que, si el mandat que ve és alcalde, serà el de la cobertura de la ronda de Dalt?
El pròxim mandat serà el de la cobertura de la Ronda de Dalt. De fet, l’única transformació que s’ha fet respecte a la cobertura es va fer quan jo era al govern l’any 2018. Ara per ara és l’únic tram que s’ha cobert, amb 200 metres que permeten la unió de dos barris que abans estaven separats: Sant Genís i la Teixonera. Ara tenim moltes coses pendents: fer la segona fase (des de l’IES Vall d’Hebron fins al carrer Jericó) i començar per la cobertura al voltant de l’Hospital i més enllà fins al carrer Harmonia. És un repte importantíssim. Vull destacar la solidaritat dels barris que estan al voltant de la Ronda, però especialment els que han tingut més molèsties, Vall d’Hebron i Montbau, que van fer un acte de solidaritat amb Barcelona el 1992, quan calia fer la Ronda, i tot i les molèsties ho van acceptar sense gaire controvèrsia. Avui la ciutat té un deute històric amb aquest entorn per tot el soroll que s’ha produït a la Ronda. De fet, a més de la cobertura de la Ronda de Dalt, el que ve també serà un mandat especialment important pel que fa a aquest entorn.

“El pròxim mandat serà el de la cobertura de la Ronda de Dalt”

En quin sentit?
Tindrem el nou edifici de consultes externes de l’Hospital Vall d’Hebron; s’està treballant en el planejament urbanístic de la Teixonera; la possible regeneració urbana per a la millora i rehabilitació d’habitatges a la Vall d’Hebron; el projecte dels interiors d’illa de Juan de Mena; la primera rampa mecànica a l’espai públic per millorar l’accessibilitat al barri de Montbau i, a més, volem que torni el Pla de Barris a Sant Genís i arribi a Montbau. Per tot això, el pròxim mandat serà el de la Ronda de Dalt. No dubtin que els socialistes defensem una Barcelona ordenada, que generi oportunitats i de la qual ens tornem a sentir orgullosos.

La transformació urbanística dels Tres Turons també està pendent, tot i haver-se aprovat el 2010. El 2019 es van conèixer els tres projectes guanyadors. Quan serà una realitat el nou Parc dels Tres Turons?
Crec que cal repensar aquell entorn. El planejament que es va fer en aquell moment era del segle XX i actualment els paràmetres han canviat. És important que repensem el planejament de l’entorn dels Tres Turons, pensant també en la convivència entre el verd i les persones. Molts veïns i veïnes estan pendents d’unes afectacions que crec que seran inviables a llarg termini i, per tant, hem de repensar l’entorn per tal que tinguin seguretat jurídica a casa seva. També crec que cal revisar i repensar el planejament a Can Baró, amb una mirada del segle XXI. Segurament, aquest serà un dels grans reptes d’Horta-Guinardó el pròxim mandat.

Collboni

Foto: Joanna Chichelnitzky

A finals del 2021 l’Ajuntament va aturar l’arribada del sistema de recollida de residus porta a porta a Horta veient tots els problemes de Sant Andreu. Vostè el descarta definitivament?
Com sempre dic, en política és molt important fer, avaluar i, si cal, corregir. No només vam aturar la implantació a Horta; també vam aturar la segona fase prevista a Sant Andreu. És evident que la ciutat ha de continuar avançant cap a una millor selecció dels residus, però ho hem de fer sempre amb la mirada posada a l’espai públic que tenim. No podem fer-ho generant greuges rellevants als veïns i veïnes. Cal canviar hàbits i el planeta ha de ser més sostenible, però no ho podem fer tot amb imposició. Necessitem consens i acord. Per tant, el porta a porta d’Horta està aturat i ho estarà fins que no es faci una correcta avaluació del porta a porta de Sant Andreu i s’hi introdueixin les mesures correctores necessàries. I, si no funciona, posarem altres sistemes per intentar millorar el reciclatge.

“És important que repensem el planejament de l’entorn dels Tres Turons”

Continuant parlant d’Horta, la superilla tampoc ha acabat de funcionar i ha generat queixes. S’ha de replantejar?
A la superilla d’Horta hem de replantejar el sistema de mobilitat, perquè el que s’ha implementat fins ara no ha funcionat del tot. Tot i que és evident que s’ha millorat en alguns aspectes, com al carrer Fulton, on s’ha passat de 5.000 a 2.000 vehicles diaris, a l’avaluació que s’ha fet en el darrer any amb el tall del carrer Campoamor ens hem trobat coses que no funcionen, com un clar increment de vehicles al carrer Lloret de Mar, un carrer petit que no estava acostumat a suportar més de 2.000 vehicles diaris i que ara ha passat a tenir-ne 5.000, generant problemes als veïns i veïnes. Per tant, soc partidari de revertir el tall del carrer Campoamor i fer un canvi en el plantejament del funcionament de la Superilla d’Horta.

Un estudi municipal del 2020 deia que el districte havia perdut 350 comerços des del 2016. A banda, el sector ha patit molt durant la pandèmia. Si és alcalde, què té previst fer perquè el teixit comercial d’Horta-Guinardó es recuperi?
No només ho tinc previst fer, sinó que ja hem començat a fer moltes accions de suport des de Barcelona Activa i la regidoria de Comerç. Em preocupa molt que s’abaixin persianes i està clar que hem de continuar donant suport al comerç de proximitat, amb ajuts per a autònoms, en la compra de locals, per a la modernització i la digitalització… Hem de mantenir aquesta línia i intensificar el que hem fet en aquest mandat. Crec que també és clau que reforcem l’associacionisme del comerç, una eina essencial per vertebrar el teixit comercial, articular millor les seves demandes i també les respostes per al repte que tenim de modernitzar el sector.

“A la superilla d’Horta hem de replantejar el sistema de mobilitat; no ha funcionat del tot”

Parlant de comerç, quan serà una realitat el nou Mercat d’Horta?
El Mercat d’Horta ja comença a ser una realitat. En aquests moments s’està construint el mercat provisional i esperem que aviat els paradistes s’hi puguin instal·lar. A més, un cop marxi el mercat provisional ens generarà l’estructura per crear un jardí per als veïns i veïnes d’Horta. Per altra part, ja hem començat el concurs d’arquitectes per licitar la redacció del projecte, amb dues fases. La primera fase ha estat recorreguda, a finals de febrer es va resoldre el recurs interposat i, per tant, es pot continuar endavant. Per això, d’aquí a uns mesos ja tindrem l’equip que redactarà el projecte i esperem que sigui àgil perquè puguem gaudir d’aquest nou mercat ben aviat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram