Art Gaudí Regals

La botiga Art Gaudí Regals va obrir el gener del 2019. Foto: Línia Gràcia

Els negocis que viuen molt del turisme del carrer Larrard, especialment les botigues de souvenirs, segueixen patint amb força els efectes de la crisi, tot i trobar-se a pocs metres de l’entrada principal del Park Güell. A l’aparador de la botiga Art Gaudí Regals hi ha una dessuadora de la sèrie ‘El joc del Calamar’. Una mostra de com l’establiment intenta tirar endavant oferint productes sobre la darrera sèrie de Netflix amb més popularitat internacional. Tot i això, l’esforç per actualitzar-se del propietari d’Art Gaudí Regals, no fa millorar la situació. “La cosa està fatal. Ara venen turistes, però gasten menys que abans de la pandèmia”, assegura aquest propietari. Mentre parla, entren per la porta tres persones que es dirigeixen directament a la secció d’imants. “Abans s’emportaven un plat de Gaudí i ara imants”, lamenta.

El negoci el va obrir el gener del 2019. Ho va fer, apunta, pel “boom” turístic de llavors i també perquè “ningú preveia” que un any després esclataria la pandèmia i canviaria tant l’economia.

A una altra botiga de souvenirs del carrer Larrard, el seu propietari recalca que ara té un 95% menys d’ingressos que el 2019, la qual cosa no li permet cobrir despeses. “És difícil aguantar. I tampoc ajuda estar en una zona comercial on el preu dels lloguers dels locals són més alts”, afegeix des de l’interior de l’establiment. Ara no hi ha cap client i el propietari només està acompanyat pel que queda de l’anterior plantilla: un treballador. S’ha vist, assenyala, obligat a reduir despeses.

Per si aquests testimonis no reflectissin prou el moment delicat que viu el sector dels souvenirs, el president de l’associació de Negocis Turístics de Catalunya, Alok Lahad, comparteix una xifra que fa encara més alarmant la situació: des de l’esclat de la pandèmia han tancat al voltant de 60 comerços d’aquest tipus a Barcelona. Segons Lahad, aquesta crisi es deu al fet que gran part del turisme que ha acollit la ciutat en els darrers anys és internacional –el que en pandèmia tarda més a tornar a viatjar–. I, precisament, és el perfil que, tal com insisteix, compra més souvenirs.

60% menys de visites

Més enllà dels negocis de souvenirs, al carrer Larrard també hi ha botigues de sucs i refrescos, bars i un museu que ofereix una pel·lícula en 4D sobre Gaudí: el Gaudí Experiencia. Una de les seves treballadores, la Gemma Ramon, admet que tenen un 60% menys de visites que el 2019, cosa que la fa estar amoïnada pel futur. “He patit per si tanca el negoci i, en conseqüència, perdre la feina”, afirma.

Per part seva, el propietari del bar La Cartuja fa un bon balanç de l’estiu passat, ja que està clar que els turistes no retallen en menjar el mateix que en souvenirs. Davant la situació actual, el balanç és força pitjor, ja que, segons diu, els seus ingressos van destinats a“pagar l’aigua i la llum”. Però, sens dubte, els pitjors moments els va viure mentre les fronteres internacionals estaven tancades. “Estava molt deprimit”, reconeix. “Mentre no hi hagi restriccions, hi ha esperança. Però si n’hi tornen a haver, no em veuran aguantar”, conclou.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram