En la celebració del bicentenari del passeig de Gràcia, aliens a l’històric rol de bulevard i pulmó de la Dreta de l’Eixample, l’Ajuntament i la Generalitat de Catalunya han optat per celebrar aquesta data assenyalada amb l’exhibició de la Fórmula 1, ambaixadora de la indústria del motor, principal causant de la contaminació atmosfèrica de l’Eixample i de la inhabilitació del seu espai públic arrabassant-li els legítims drets socioambientals contemplats al Pla Cerdà.

I aquest no és un fet aïllat, s’emmarca en un continu d’actes que prioritzen la rendibilització i privatització dels espais públics al gaudi de la ciutadania. Concessions que es fan al sector privat i del luxe, el passi de Louis Vuitton al Parc Güell, els brunch al Parc de la Trinitat o la Copa Amèrica al port. I ara, la Fórmula 1 pren el centre de la ciutat. Mentrestant, aquesta ciutat tan cool no és capaç d’aturar l’especulació ni la gentrificació en alça.

Per altra banda, cal recordar que la ciutat de Barcelona, el 15 de gener de 2020, va signar la Declaració d’Emergència Climàtica ‘Això no és un simulacre’, accelerant un seguit de canvis i comprometent tots els agents de la ciutat, tot afirmant que les evidències científiques irrefutables i els efectes de la crisi climàtica global que ja estem patint ens portaran a actuar de manera urgent i contundent.

També, recentment, Barcelona s’ha incorporat al projecte europeu ‘Missió Europea 100 ciutats Net Zero’, una novetat del programa de recerca i innovació ‘Horizon Europe’ per als anys 2021-2027. La Comissió Europea ho concep com un esforç coordinat per agrupar els recursos necessaris (finançament, regulació, coneixement, etc.) per fer front a alguns dels grans reptes del continent. Barcelona va ser escollida per la Comissió Europea per formar part de la ‘Missió Europea 100 ciutats intel·ligents i climàticament neutres pel 2030’. Això suposava un reconeixement explícit al compromís de Barcelona en la lluita contra el canvi climàtic i el compromís adquirit voluntàriament de reduir en un 80% les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle el 2030, sent les emissions dels vehicles de motor de combustió el màxim exponent.

Amb aquest escenari de Declaració de l’Emergència Climàtica i de l’adhesió a la ‘Missió Europea 100 ciutats intel·ligents i climàticament neutres pel 2030’, resulta especialment inapropiada la proposta de celebrar el bicentenari del passeig de Gràcia amb un culte al circ de la Fórmula 1. Precisament, el passeig de Gràcia té la missió de ser exemplar i ha d’emetre senyals d’aproximació a la ciutadania amb la recuperació social del passeig de la Dreta de l’Eixample que el sector de la banca primer i el sector del luxe després, li han manllevat.

Per tot el que s’ha exposat, l’Associació de Veïnes i Veïns de la Dreta de l’Eixample, agents de la pacificació dels carrers, la mitigació dels impactes de la mobilitat i la transició cap a models de mobilitat no invasius, contaminants ni sorollosos, ens oposem a la celebració d’aquest esdeveniment tan meritori, desvirtuat amb un acte manifestament decadent i irrespectuós amb el medi ambient urbà i amb la mobilitat sostenible, del que ens avergonyim davant del món globalitzat que ens està observant com a referents que ens hem establert de ciutat intel·ligent i ambientalment responsable. I ens sumem a totes les iniciatives de la Societat Civil i l’activisme de l’ecologia urbana que també s’hi oposen.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram