La lluita contra la contaminació passa per la reducció del trànsit rodat. Foto: Tomàs Fano

L’informe anual sobre la salut a Barcelona publicat recentment ha inclòs per primera vegada una estimació sobre la mortalitat a causa de la mala qualitat de l’aire. Segons les dades de l’estudi, l’any 2017 a Barcelona van morir 354 persones per causes relacionades amb l’excés de partícules contaminants a l’aire.

A banda, l’informe, que elabora l’Agència de Salut Pública de Barcelona, també proporciona dades d’anys anteriors. Les xifres són contundents: entre el 2010 i el 2017 hi va haver una mitjana de 424 morts anuals a causa de l’excés de partícules contaminants. Durant la presentació de l’estudi, la gerent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona va explicar que el 70% de la població de Barcelona està potencialment exposada a nivells de diòxid de nitrogen superiors als que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Pel que fa a les partícules contaminants, la població exposada que sobrepassa el llindar que recomana l’OMS és del 98%.

“REDUIR ELS COTXES”
Tal com van explicar des de l’Ajuntament, les xifres de mortalitat són una estimació feta a partir dels valors anuals de les partícules contaminants PM2,5 en suspensió. Segons la comissionada de Salut, Gemma Tarafa, aquestes dades demostren que cal augmentar la lluita contra la contaminació que provoquen els cotxes, a banda de les mesures puntuals en casos d’episodis de contaminació: “Si no reduïm els cotxes, no reduirem l’impacte que això té sobre la salut”. Segons Tarafa, aquestes mesures començaran a tenir efecte quan es converteixin en estructurals a partir del 2020.

“XIFRES ALARMANTS”
Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire afirmen a aquesta publicació que les xifres són “greus i alarmants”, tot i que afegeixen que no els sorprenen perquè a Barcelona “se superen de forma sistemàtica els nivells de contaminació”. Des d’aquesta entitat creuen que hi ha dos focus molts clars que provoquen aquesta contaminació: el trànsit de vehicles privats i les emissions del Port. Per això demanen “una reducció del parc de vehicles i que no es facin les noves terminals del Port”.

 

Les desigualtats en salut
entre els barris disminueixen

El document de l’Agència de Salut Pública de Barcelona també aporta dades positives. En aquest sentit, mostra com les desigualtats de salut entre els diferents barris de la ciutat han disminuït. L’escletxa entre l’esperança de vida de les zones riques i la de les zones pobres s’ha reduït, ja que entre el 2011 i el 2013 la diferència era de 4,3 anys, mentre que entre el 2014 i el 2016 va ser de 2,4 anys.

En paral·lel, l’altra bona notícia és que l’esperança de vida augmenta a tota la ciutat, també als barris amb rendes menors. Sobre això, la comissionada de Salut, Gemma Tarafa, considera que “és una dada que cal llegir amb prudència”, però celebra que “si disminueix la diferència, significa que les polítiques tenen un impacte en la població més desafavorida”.

RÈCORD HISTÒRIC
L’esperança de vida, doncs, arriba al rècord històric i se situa en 81,2 anys per als homes i en 86,9 per a les dones. Són xifres lleugerament superiors a les mitjanes catalana i espanyola.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram