Free Time

La llibreria Free Time està situada en una de les cantonades de Comte d’Urgell i Floridablanca. Foto: Línia Eixample

En una de les cantonades dels carrers Comte d’Urgell i Floridablanca hi ha un negoci que crida l’atenció perquè té un aparador bonic on llueixen una gran quantitat de revistes. Es tracta de la llibreria Free Time, fundada l’any 1992 i que des del 2018 continua construint la seva història des de Sant Antoni.

“Som una petita Gàl·lia. Una mena de reducte, un oasi”. Aquestes paraules són del propietari del negoci, l’Iván Baena. Ell tenia 12 anys quan el seu pare va obrir la llibreria al número 114 de la Rambla, a tocar del carrer Portaferrissa. I, com els ha passat a molts petits comerços de la ciutat, els va arribar l’hora d’haver de tancar o traslladar-se a causa d’un augment del lloguer.

Entrar en aquest comerç de Sant Antoni també pot arribar a ser una mena de teràpia contra l’acceleració que provoca viure en un món digital, on el consum d’informació ha patit una acceleració que sembla que ja no tingui marxa enrere. I és que un cop a dins, el panorama ofereix unes vistes 100% analògiques. Tot l’espai està molt ben aprofitat i les revistes, i també els llibres i els diaris, ho monopolitzen gairebé tot. Només queda l’espai just perquè el client es pugui anar movent.

Aposta per les revistes

La Free Time, tal com explica Baena, s’ha convertit en un lloc gairebé únic i singular de la ciutat a causa del declivi que han viscut els quioscos i també les petites llibreries de barri. “La realitat actual ens fa una mica més especials, però això no vol dir que siguem especials”, afegeix.

Free Time 2

L’aparador de la Free Time. Foto: Línia Eixample

Una singularitat, però, que es deu sobretot a l’aposta d’aquest negoci per diferenciar-se a través de tenir una gran oferta de revistes de múltiples temàtiques, una gran part de les quals destaquen per cuidar molt el seu disseny. “L’FNAC no té quiosc, el Corte Inglés tampoc… I els que queden venen poques revistes. La nostra marca de la casa són les revistes internacionals, una aposta que ve pel fet que vam néixer a tocar de la Rambla”, relata Baena. Les revistes els suposen entre el 70 i el 80% de les vendes, mentre que la resta són llibres i diaris. Les temàtiques més venudes tenen a veure amb la moda, el disseny i el motor, mentre que la història queda una mica per sota en quart lloc.

“‘Fast food’ digital”

Baena, que tira endavant el negoci amb la seva dona i un treballador, celebra haver aconseguit especialitzar-se en el consumidor local. “El turista està per altres coses. El que sí que és una part important de la clientela són els estrangers que viuen aquí”, explica. Tot i que, evidentment, el primer objectiu és fer diners, el propietari de la Free Time admet que en la seva aposta “hi ha un punt de romanticisme”, però tampoc es posa sentimental. “Si venem revistes és perquè la gent en compra, encara que l’oferta es va reduint una mica. Però també en neixen de noves”, afegeix.

En aquest punt, fa una reflexió interessant, ja que defensa el perfil del seu negoci com una mena de contrapès al “fast food digital”, mentre que “les lectures reposades la gent encara les aprecia en paper”. “Allò digital és fugaç i no tens el sentiment de possessió. Al final, quan tens una llibreria a casa també et defineix, marca personalitat… I amb la digitalització tot això es perd. Hi ha molta gent que necessita el tacte i la litúrgia de llegir en paper”, reflexiona Baena. Un factor que es combina amb el component de col·leccionisme i sofisticació que tenen moltes de les revistes de la Free Time, que destaquen pels seus dissenys.

Free Time

La llibreria, vista des de fora, i amb un dels edificis que mostren la transformació de Sant Antoni reflectit. Foto: Línia Eixample

Un perfil, el del comprador, que també fa visible el trencament generacional si parlem dels diaris. “Els diaris els compren la gent gran i el cap de setmana s’obre una mica més el ventall. Però per sota de la franja 40-50 anys és difícil trobar-hi algú”, diu Baena.

Un barri de moda

El fet d’estar situats en un barri de moda com Sant Antoni, on la gentrificació està a l’ordre del dia, pot suposar una amenaça per a aquest negoci? “Quan vam arribar el 2018 van tenir la sort que el barri encara no havia fet l’eclosió, però amb l’obertura del mercat va agafar molta volada i durant tots aquests anys hi ha hagut una metamorfosi. Precisament, hem de renovar el lloguer aquest any, però amb la propietat sempre hi ha hagut una bona entesa”, afirma aquest llibreter.

Uns canvis, els que ha anat vivint Sant Antoni aquests darrers anys, que no han evitat que la Free Time sigui un comerç amb esperit de barri. “A diferència de la Rambla, aquí tenim un tracte estret amb la gent, venen veïns de tota la vida, d’altres que ja fa molt de temps que són aquí… Des que vam obrir la gent va respondre molt bé”, conclou Baena. I és que és aquesta gent la que fa possible que aquesta particular Gàl·lia de Sant Antoni vagi aixecant la persiana cada dia més enllà de cap on bufen els temps actuals.

Free Time

Una vista general de la llibreria. Foto: Línia Eixample

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram