Els voluntaris reparteixen les comandes en bicicleta. Foto: De Veí a Veí

Diuen que la unió fa la força i sembla que a Sant Antoni ho tenen clar. Prova d’això és la pinya que han fet l’ONG De Veí a Veí, els comerciants dels Encants de Sant Antoni i els de l’associació Som Sant Antoni. Les tres entitats han posat en marxa aquest mes d’octubre la iniciativa ‘Riders Solidaris’, que ofereix servei de repartiment a domicili gratuït per als comerços del barri. De fet, ja feia temps que estaven treballant en aquest projecte, però el nou tancament de bars i restaurants en va accelerar l’estrena.

De moment, compten amb sis bicicletes que els voluntaris de De Veí a Veí fan anar amunt i avall per arribar a cada comerç –encara que no estigui associat a les entitats impulsores– i a cada casa del barri, i estan fent difusió per donar a conèixer la proposta. “El barri ho està passant fatal”, lamenta el president dels Encants, Joan Mestre, en declaracions a Línia Eixample. En la mateixa línia, el president de l’ONG, Rafa Martínez, recorda que “el comerç és del tot vital a Sant Antoni i ara està patint molt”, i afegeix que els preocupa especialment la campanya de Nadal i la competència amb plataformes com Amazon. “Com a ONG, qui ens ajuda no són les grans empreses, sinó el petit comerç: ara ens toca defensar-lo a capa i espasa”, afirma Martínez, convençut.

En paral·lel, també són conscients que molts veïns, especialment la gent gran o altres col·lectius de risc davant la pandèmia, han d’evitar sortir de casa tant com puguin i fins i tot tenen por de fer-ho. Per això, ja durant el confinament, De Veí a Veí repartia medicaments i productes de primera necessitat a les llars dels més vulnerables. Ara, però, han anat més enllà: ”Volem posar fàcil als veïns el fet de donar suport al comerç local”, explica Martínez. Així, els riders solidaris s’han de convertir en l’enllaç entre la gent i els comerciants del barri, perquè el coronavirus no trenqui la relació que els ha unit sempre.

LA PRESÈNCIA A INTERNET
Amb la crisi del coronavirus, la necessitat que els negocis de barri tinguin presència a internet s’ha fet més urgent que mai. En aquest sentit, l’associació Som Sant Antoni va fer un pas de gegant durant la quarantena: va crear comproalbarri.com, un directori amb tots els establiments comercials del barri. Ara, tal com explica la seva vicepresidenta, Lidia Núñez, estan difonent entre els comerços una nova eina, WhatsApp Business, que és gratis i facilita el contacte directe (via trucada, xat o videoconferència) entre client i venedor. “Hem publicat un tutorial a la pàgina web perquè tothom es descarregui aquesta aplicació, i també ho anem explicant de forma presencial”, diu Núñez. L’objectiu és “empoderar el comerç local”, en paraules de la vicepresidenta de Som Sant Antoni, i que la digitalització no faci desaparèixer el seu gran valor afegit: la proximitat.