El confinament va fer aflorar els conflictes veïnals. Foto: Blanca Blay / ACN

El confinament domiciliari d’ara fa un any va fer aflorar i empitjorar els conflictes entre veïns. Davant d’aquesta situació, l’Àrea de Prevenció i Seguretat de l’Ajuntament va crear un servei de mediació per atendre aquests problemes de forma telemàtica. Veient l’èxit de la iniciativa, es va posar en marxa el projecte pilot ‘Eixample, districte mediador’, que ha permès resoldre 246 casos entre els mesos de març i desembre de 2020. Tres quartes parts d’aquests conflictes (190 casos) “s’han solucionat sense arribar al circuit dels serveis d’inspecció”, celebren des del consistori.

Pel que fa a la rapidesa amb què s’han resolt els conflictes, l’Ajuntament destaca que durant la prova pilot s’ha trigat una mitjana de 31 dies amb cada expedient, mentre que els serveis d’inspecció del districte triguen 309 dies de mitjana. En la mateixa línia, el servei de mediació ha hagut de dedicar 6,3 hores de mitjana a cada cas, molt menys que les 17 hores que necessita el servei d’inspecció.

EL SOROLL: PROBLEMA PRINCIPAL
L’origen de la majoria dels conflictes ha estat el soroll (63,5%), seguit de lluny per les obres (10,8%) i el mal ús dels espais comuns (5,2%). Francesc Alguacil és un dels veïns que va haver de recórrer a la mediació durant la quarantena. La fruiteria del costat de casa seva tenia engegat tot el dia un aire condicionat molt sorollós i, gràcies al servei que va oferir l’Ajuntament, van arribar a un acord amb els propietaris perquè l’apaguessin a la nit i es comprometessin a reparar-lo com abans millor.