Cotxes ala Zona de Baixes Emissions

Cotxes aturats a una de les entrades a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona. Foto: Ajuntament

Eixample Respira ha denunciat la “inacció” de l’Ajuntament per limitar la contaminació de la ciutat i els seus efectes perjudicials per a la salut dels ciutadans. La plataforma veïnal ha portat les seves reclamacions davant el Tribunal de Comptes Europeu i el Síndic de Greuges.

“Els nivells de contaminació de l’aire a Barcelona continuen sent tres i quatre vegades superiors als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut com a saludables. Metges, científics i l’Agència de Salut Pública de Barcelona alerten reiteradament que la pol·lució provoca tota mena de malalties, des d’asma a càncer de pulmó, i la mort de més d’un miler de barcelonins cada any”, ha assegurat Eixample respira en un comunicat.

Després de rebre la demanda de la plataforma, el Tribunal de Comptes Europeu ha demanat a l’entitat informació sobre les mesures que l’Ajuntament, la Generalitat i el Govern central apliquen a Barcelona per millorar la qualitat de l’aire i reduir la contaminació acústica.

Crítiques al nou Ajuntament

Per a l’entitat, el nou govern del PSC “està fent passes enrere” en la lluita per la mobilitat sostenible i “incomplint” amb les mesures finançades pels fons Next Generation, el pla de recuperació postpandèmia de la Unió Europea.

Malgrat la inversió municipal en eixos verds com el de Consell de Cent, que han “retornat espai públic al ciutadà”, a carrers veïns com Aragó, Gran Via o València “continuen circulant milers de vehicles cada dia”, han apuntat.

També han assenyalat les “pressions” del consistori per retardar les restriccions d’accés dels vehicles amb etiqueta B a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i la paralització de la creació de carrils bici.

Les queixes de l’entitat no només es dirigeixen a l’Ajuntament. Eixample Respira ha lamentat també els objectius de contaminació que planteja la Generalitat. El Pla de Qualitat de l’Aire que prepara el departament d’Acció Climàtica fixa en (35 µg/m³) els objectius de NO2 pel 2027, uns nivells que ja s’han assolit a Barcelona i que queden lluny dels límits recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (10 µg/m³).

La plataforma proposa instal·lar un peatge urbà que limiti els accessos a la ZBE de la ciutat i la reforma dels carrers Aragó i Gran Via per reduir-hi la circulació de vehicles. A més, consideren necessari limitar a 30 km/h la velocitat de circulació a tots els carrers de Barcelona i “prohibir de manera efectiva” l’estacionament de motos a les voreres.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram