Una imatge del trànsit de l’Eixamble abans de la crisi del coronavirus. Foto: Línia Eixample

La contaminació de l’aire a Barcelona va baixar durant el mes de març entre un 60% i un 65%. Aquesta és una de les frases que hem pogut llegir els últims dies. I és totalment certa. L’impacte provocat pel coronavirus en l’economia, i per tant en la mobilitat, és tan gran que el cel de la ciutat sembla un altre. Només cal donar-hi un cop d’ull.

Les últimes xifres arriben de l’estudi ‘Efectes de la crisi de la Covid-19 sobre la qualitat de l’aire urbà a Espanya’ fet per Ecologistes en Acció i mostren que en el cas de Barcelona la contaminació de l’aire va baixar un 64%. Uns dies abans un informe publicat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona mostrava com la caiguda mitjana de la contaminació a la ciutat havia estat del 60% durant la primera setmana de l’estat d’alarma.

Aquest descens es pot comprovar en les dades que mostren les estacions de control de la qualitat de l’aire que hi ha repartides arreu de la ciutat. Des d’Eixample Respira, l’entitat que fa temps que denuncia l’alta contaminació que hi ha al districte, destacaven fa uns dies que, per primera vegada d’ençà que hi ha registres, l’estació de control del districte havia donat durant tota una setmana valors per sota del llindar legal de 40 micrograms per metre cúbic de diòxid de nitrogen.

PRIORTIZAR LA SALUT
Des d’aquesta entitat afirmen que aquesta realitat “confirma allò que sempre ens han dit els experts, que amb una reducció del trànsit del 50%, els nivells de qualitat de l’aire estarien per sota dels llindars legals i de les recomanacions de l’OMS”.

A Eixample Respira tenen molt clar que quan s’acabi el confinament els valors lògicament tornaran a pujar, però diuen que esperen que “aquesta crisi ens permeti reflexionar sobre les nostres necessitats reals de mobilitat i com és d’important que allò que ens afecta la salut de tots es prioritzi davant altres interessos”.”

PUNT D’INFLEXIÓ
“Sobre aquesta reducció de la contaminació també en parla Maria García, de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. “Les xifres demostren una obvietat per la reducció del trànsit però el que és preocupant és que, com ja es veu a la Xina, la sortida d’aquesta crisi es tornarà a fer amb un increment de les emissions fins i tot superior al d’abans”, afirma García.

La crisi sanitària provocada pel coronavirus, considera la portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, hauria de ser “un punt d’inflexió” que servís per “replantejar les polítiques econòmiques i de mobilitat”. En aquesta línia, recorda que “la situació actual no ha de tapar la gran pandèmia que suposa la contaminació, ja que a Europa moren 400.000 persones a l’any de forma prematura per malalties derivades de la contaminació de l’aire”.

Fa pocs dies la filòsofa Marta Tafalla va penjar la següent reflexió al seu perfil de Twitter: “Em pregunto si el confinament ens ensenyarà a valorar més, entre altres coses, la importància de les ciutats verdes, que desde cada finestra o balcó es pogués veure un parc, una avinguda amb arbres o una placeta enjardinada”. Caldrà veure si de tot això en sortirà alguna cosa nova, com ara ciutats més verdes i amb menys cotxes, o si, per contra, les coses no canviaran i seguiran com abans.