Els comerciants estan fent descomptes entorn del 50%. Foto: Arxiu

En plena digestió dels torrons els comerciants han començat unes rebaixes que esperen que segueixin la línia d’una campanya de Nadal que sembla haver marcat un punt d’inflexió. “Encara estem recollint dades, però podem dir que hem viscut un Nadal força correcte”, afirma a aquesta publicació Salvador Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç.

Vendrell explica que l’últim tram de la campanya, el corresponent a Reis, va anar “millor” que el primer, una valoració que esperona el sector de cara a les rebaixes d’hivern, les quals seran, si no hi ha grans canvis, les últimes que començaran per llei el 7 de gener. I és que la Generalitat ja ha aprovat l’avantprojecte de llei catalana de comerç que dóna llibertat als comerciants per fer rebaixes quan vulguin, tot i recomanar les temporades tradicionals d’hivern i estiu.

Amb tot, Vendrell creu que aquesta campanya serà bona i que superarà la de l’any passat. En aquest sentit, esvaeix les pors que hi havia sobre si el Black Friday es menjaria les vendes de Nadal i rebaixes. “No ha estat un substitutiu, ha servit per incrementar la facturació”, assegura.

INICI FULGURANT
Com passa cada any, les rebaixes han arrencat amb molta força. Enguany, el fet que comencessin en cap de setmana ha ajudat que els compradors sortissin al carrer a la caça de gangues –sobretot roba i calçat– com una activitat més de Nadal. L’èxtasi consumista, però, anirà a menys a mesura que passin les setmanes. “El primer cap de setmana és el que marca les rebaixes, durant el qual es concentren gran part de les vendes globals”, afirma Vendrell.

Els descomptes que estan implementant els botiguers ronden el 50 i fins i tot el 70%. “Fa uns anys es començava fent una oferta del 30% i s’anava apujant a mesura que passaven les setmanes. Ara el paradigma és diferent i alguns ja comencen amb el 50% d’entrada”, explica.

CREIX L’OCUPACIÓ
L’optimisme pel que fa a les vendes també s’ha contagiat a l’ocupació. Segons un estudi de Randstad, enguany s’han formalitzat 20.255 contractes a Catalunya per a les rebaixes, un 16% més que l’any passat.

 

La liberalització de les
rebaixes genera polèmica

L’aprovació de l’avantprojecte de llei de comerç de la Generalitat que preveu, entre altres, liberalitzar el període de rebaixes, no ha deixat indiferent ningú. Per una banda, Àlex Goñi, president de PIMEComerç, assegura que s’està “més a prop d’acabar amb la inseguretat jurídica” en què es movien els botiguers des que el Constitucional va suspendre la llei catalana de comerç. Similar és la postura de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants (ABCC), el president del qual, Emiliano Maroto, considera “acceptable” la llei sempre i quan el teixit comercial “arribi a un acord de bona voluntat per respectar les dates tradicionals de les rebaixes”. Una postura que subscriu la Fundació BCN Comerç, tot i que és un pèl més crítica i insisteix en la necessitat de “fixar una data conjunta d’inici de rebaixes per tal d’afavorir tots els comerciants per igual”, ja que liberalitzar el període de la campanya “redueix la competitivitat del petit comerç” respecte de les grans superfícies, les quals, alerta, “acabaran marcant aquests períodes”.

Aquestes, tanmateix, no ho veuen igual. L’Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución (ANGED) titlla l’avantprojecte “d’antiquat”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram